lu.se

Filosofiska institutionen

Humanistiska och teologiska fakulteterna | Lunds universitet

    Forskare och elever i samarbete om digitala läromedel

    2017-04-12

    Agneta Gulz, professor och ledare för forskningsgruppen, Betty Tärning, doktorand och Magnus Haake forskare hälsade på femteklassarna på Rutgerskolan och fick hjälp med att utveckla Historiens väktare. Foto: Annika Thunell

    Ystad Allahanda berättade igår om det pågående samarbetet mellan LUCS Educational Technology Group och två skolor i kommunen, som syftar till att utveckla digitala läromedel.

    Både Rutgerskolan och Mackleanskolan är så kallade partnerskolor till Lunds universitet och i veckan har 5A och 5B haft Betty Tärning, Agneta Gulz, och Magnus Haake från avdelningen för kognitionsvetenskap på besök. De arbetar med att utveckla digitala läromedel och håller som bäst på med ett om historia och källkritik.

    Även Grundskoletidningen (nr 2 2017) publicerade en lång intervju med Agneta Gulz  och Peter Gärdenfors om datorspel i grundskolan, och Agneta Gulz menar att det är hög tid att nyansera debatten om teknikstött lärande. Läs intervjun nedan:

    Senaste nyheterna

    Ledig tjänst som senior forskare i praktisk filosofi
    2018-01-18
    The Lund Gothenburg Responsibility Project (LGRP) vid Lunds Universitet utlyser en ...

    Anslag från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnefond
    2017-12-19
    Agneta Gulz, Magnus Haake och Annika Andersson har beviljats 4 miljoner till projektet “The Magical ...

    Vetenskapsrådet ger bidrag till filosofisk forskning
    2017-12-14
    David Alm och Martin Jönsson har båda beviljats projektbidrag från Vetenskapsrådet.

    Conference on Formal Epistemology and Social Networks in Lund 24-25 April 2018
    2017-12-12
    This conference highlights the state of the art and, in particular, recent advances in using ...

    Två bidrag till internationell postdok
    2017-11-29
    Patrizio Lo Presti och Jeroen Smid har beviljats Vetenskapsrådets bidrag för att göra en ...

    Fler nyheter