lu.se

Filosofiska institutionen

Humanistiska och teologiska fakulteterna | Lunds universitet

    Uthållighet ger bra prestationer i skolan

    2018-08-27

    Elever som inte ger sig utan försöker igen lyckas betydligt bättre och klarar mer avancerade uppgifter. Det visar ny forskning av The Educational Technology Group, kognitionsvetare vid Lunds universitet och Linköpings universitet.

    – Detta är uppmuntrande ur undervisningsperspektiv då det tyder på att 'förmåga till uthållighet och att inte ge sig inom ett område' är något man kan lära sig. Det handlar inte om en personlig egenskap som finns där eller inte finns där, utan är möjligt för alla att utveckla – med rätt stöd, säger Agneta Gulz kognitionsvetare vid Lunds universitet och en av forskarna bakom studien.

    Forskningsgruppen deltog i The London Festival of Learning som pågick den 22–30 juni.

    Läs artiklar i ämnet:

    www.lu.se/article/uthallighet-ger-bra-prestationer-i-skolan

    https://forskning.no/skole-og-utdanning/hvordan-kan-vi-laere-barn-a-ikke-gi-sa-fort-opp/1201892 

    http://educationmediacentre.org/researchnews/if-at-first-you-dont-succeed/


    Senaste nyheterna

    Hur vi navigerar bland våra minnen
    2018-11-09
    Forskare har länge inte funnit någon förklaring till varför den del av hjärnan som heter ...

    Chimps like to copy human visitors to the zoo
    2018-10-23
    Gabriela-Alina Sauciuc och Tomas Persson skriver i The Conversation om deras forskning om hur ...

    Anslag till forskning om filterbubblor och ideologisk segregering online
    2018-10-22
    Erik J Olsson har fått forskningsmedel från Riksbankens Jubileumsfond för projektet "Filterbubblor ...

    Anslag till forskning om syntolkning
    2018-10-12
    Jana Holsanova (kognitionsvetenskap) har tillsammans med Roger Johansson (psykologi) och Viveka ...

    Filosofiska rummet om meningen med rytm
    2018-10-05
    I Filosofiska rummet i P1 den 30 september diskuterades värdet av och meningen med rytm. Medverkade ...

    Fler nyheter