MOOC har fått internationellt lyft i coronatider

Publicerad den 3 juni 2020
Cecilia Wadsö-Lecaros är en av lärarna bakom den populära kursen.

MOOC:en Writing in English at University har tiodubblat sina nyregistreringar per vecka sedan i början på mars. Antalet har ökat från har ökat från 56 000 till 73 000 på två månader. En ökning som verkar vara en följd av corona och att många studenter pluggar hemifrån runtom i världen.

Den genomsnittliga tillströmningen till kursen, som utvecklats inom ämnet engelska på Språk- och litteraturcentrum, har varit stabil sedan starten 2016, och i januari och februari låg den på 185 personer per vecka. Andra veckan i mars gick antalet nyregistreringar plötsligt upp och har sedan dess tiodubblats, till cirka 2000 stycken per vecka.
Siffrorna säger inget om genomströmningen på kursen. Men Cecilia Wadsö-Lecaros, som tillsammans med Satu Manninen och Ellen Turner ligger bakom kursen, säger att registreringssiffrorna på en MOOC kan tolkas som ett kvitto på antalet personer som lagt denna kurs till sitt ”bibliotek” av resurser som de vill använda i sina studier. – En snabbkoll för vår kurs visar att ungefär två tredjedelar av de som registrerar sig verkligen påbörjar kursen, vilket nog är helt normalt för en MOOC, fortsätter hon. Det går bara att spekulera om den snabba ökningen av antalet registrerade, men det ligger nära till hands att tro att den är coronarelaterad. När man studerar hemifrån kan det till exempel vara svårt att träffa sin handledare. – För att ytterligare öka flexibiliteten hos användarna har vi nu också kompletterat med en nedladdningsbar gratis e-bok som snart är klar, säger Cecilia Wadsö-Lecaros. Kursdeltagarna kommer från hela världen med Asien i topp. På tio-i-topplistan över länder ligger USA högst, tätt följt av Indien. – Vi hoppas att LU ser den tydliga uppgången på senare tid som ett kvitto på att denna typ av online-resurser når många människor runt om i världen och underlättar flexibelt lärande för individer samtidigt som delar i kursen kan fungera som kurs­material inom traditionella kurser, säger Cecilia Wadsö-Lecaros. Text: Gisela LindbergFotnot: MOOC – Massive Open Online Course, avgiftsfri, nätbaserad kurs <link https: www.coursera.org learn writing-english-university>Här hittar du kursen "Writing in English at University" på Coursera.