Course

Course code: KOGU01
Swedish title: Kognitionsvetenskapliga perspektiv på undervisning och lärande för F-3-lärare
Credits: 7.5

Study period: autumn semester 2024
Type of studies: part time, 25 % , distance course
Study period: 2024-09-02 – 2025-01-19
Language of instruction: Swedish

Description

I samarbete med Skolverket arrangeras denna uppdragsutbildning om lärande och undervisning på kognitionsvetenskaplig grund. Den vänder sig till lärare verksamma i lägre årskurser, i synnerhet F-3.

Kursinnehållet rör hur undervisning kan stödja yngre elever att utveckla grundkunskaper och basfärdigheter som lägger grunden för fortsatt lärande genom grundskolan och därefter. Dessa inbegriper förmågor att fokusera och ha viss uthållighet samt grundläggande relationella förmågor, liksom förmågor att kommunicera muntligt samt att hantera det skrivna språket, dvs. läsa och skriva. Det senare berör det som sker hos en individ som informationsvarelse när hen erövrar läs-&-skriv-förmåga: Vad som krävs för att det ska kunna ske; vilka undervisningsmetoder som kan hjälpa i huvudsak alla elever att lära sig läsa och skriva – och varför. Området rör såväl de allra tidigaste faserna i läs-och-skriv-inlärning som de efterföljande, fram till dess att läsande kan användas för att lära (snarare än att individen ägnar sig åt att lära sig läsa).

Kursen tar upp den systematiska empiriska evidens som finns om hur ovan nämnda grundkunskaper och basfärdigheter utvecklas och kan stöttas, inte minst för elever som har begränsade möjligheter att få det stöd som behövs utanför skolan.

Syftet är att genom kursens innehåll bidra till att svara på frågan ”Hur kan jag arbeta och undervisa för att mina elever ska få bästa möjliga chans att under lågstadiet lägga en stark grund för fortsatt lärande?”

Ett viktigt kursinslag är en egen tillämpning av kursinnehållet, där studenten (den yrkesverksamma läraren) använder sig av kursinnehållet för att utforma och genomföra egen undervisning. Därtill ingår ett flertal mindre liknande uppgifter avseende planering och utformning (men utan faktiskt genomförande).

Kursen tar också upp begreppet systematisk, empirisk evidens samt grunden för de kunskapsanspråk som görs (och inte) i fältet lärande-och-undervisning på kognitionsvetenskaplig grund.

Undervisning sker genom kursträffar på distans, förlagda 16-18. De innehåller kortare föreläsningar, genomgångar, seminariediskussioner och gruppdiskussioner. Till träffarna hör förberedelser av olika slag. Kursen omfattar tio kursträffar, av vilka studenten behöver delta på minst åtta. Vid flera kursträffar delas studenterna i delgrupper, där undervisningen leds av en lärare, dvs. flera lärare medverkar samtidigt i var sin mindre grupp.

Examination sker genom en muntlig tentamen samt ett skriftligt arbete som även presenteras  muntligt (vid en av de tio kursträffarna).

Included parts

  • Oral Examination , 5 credits
  • Written Assignment , 2 credits
  • Oral Presentation of Written Assignment , 0.5 credits

Note!

This course is not open as a freestanding course next semester. It can be open for application within a programme or for students in an exchange programme. Please ask your academic advisor for information.

How to apply

Lund University uses a national application system run by University Admissions in Sweden. It is only possible to apply during the application periods: October–January for autumn semester and June–August for spring semester.

Extended application deadline

Sometimes the application deadline is extended for a specific programme or course. In these cases you will find the message "open for late application" by the programme/course information on universityadmissions.se. You apply with the usual application steps. As long as this message is showing, it is possible to apply, but late applications are processed in order of date, so it is still important to apply as soon as possible. Please note that if the programme/course does not have an extended deadline, it is not possible to apply late.

First or Second Admission Round?

All international students are encouraged to apply to the First admission round. This round takes place many months before the start of a semester and gives students the time they need to pay their tuition fees, apply for and receive their residence permit (if required), find housing, etc.

The Second admission round is an alternative for students from EU/EEA countries as they do not need a residence permit. Non-EU/EEA students will most likely not have enough time to obtain their permit before the start of the semester. However, even EU/EEA students are advised to apply during the First admission round, as some programmes can be applied for only in the January round. Also, this provides applicants with an admission decision much earlier, which is helpful in making decisions about their studies.

Tuition Fees

Non-EU/EEA citizens

Citizens of a country outside of the European Union (EU), the European Economic Area (EEA) and Switzerland are required to pay tuition fees. You pay one instalment of the tuition fee in advance of each semester.

Read more about tuition fees, payments and exemptions

EU/EEA citizens and Switzerland

There are no tuition fees for citizens of the European Union (EU), the European Economic Area (EEA) and Switzerland.

Application fee

If you are required to pay tuition fees, you are generally also required to pay an application fee of SEK 900 (approximately EUR 100) when you apply at universityadmissions.se. You pay one application fee regardless of how many programmes or courses you apply to.

Read more about paying the University Admissions in Sweden application fee and exemptions

Page Manager: anna.ostbergfil.luse | 2020-06-15