– Detta är uppmuntrande ur undervisningsperspektiv då det tyder på att 'förmåga till uthållighet och att inte ge sig inom ett område' är något man kan lära sig. Det handlar inte om en personlig egenskap som finns där eller inte finns där, utan är möjligt för alla att utveckla – med rätt stöd, säger Agneta Gulz kognitionsvetare vid Lunds universitet och en av forskarna bakom studien.
Forskningsgruppen deltog i The London Festival of Learning som pågick den 22–30 juni.
Läs artiklar i ämnet:
<link http: www.lu.se article uthallighet-ger-bra-prestationer-i-skolan>www.lu.se/article/uthallighet-ger-bra-prestationer-i-skolan
<link https: forskning.no skole-og-utdanning hvordan-kan-vi-laere-barn-a-ikke-gi-sa-fort-opp external-link-new-window external link in new>forskning.no/skole-og-utdanning/hvordan-kan-vi-laere-barn-a-ikke-gi-sa-fort-opp/1201892
<link http: educationmediacentre.org researchnews if-at-first-you-dont-succeed external-link-new-window external link in new>educationmediacentre.org/researchnews/if-at-first-you-dont-succeed/
Uthållighet ger bra prestationer i skolan
Publicerad den 27 augusti 2018
Elever som inte ger sig utan försöker igen lyckas betydligt bättre och klarar mer avancerade uppgifter. Det visar ny forskning av The Educational Technology Group, kognitionsvetare vid Lunds universitet och Linköpings universitet.
2025-11-13
Erik J Olsson invald i tyskt sällskap för främjande av vetenskapsteori
2025-11-07
Tre filosofer vid institutionen får medel från Vetenskapsrådet
2025-11-06
Agneta Gulz i Sveriges Radio: Så borde skolan fungera
2025-10-28
Tre kognitions-forskare vid institutionen får medel från Riksbankens jubileumsfond
2025-10-28
Agneta Gulz i riksdagssammanträde om läsförståelse
