Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "kognition" gav 1599 sökträffar

Invandrare får sämre demensvård – Vetenskap och Hälsa

Invandrare får sämre demensvård – Vetenskap och Hälsa Populärvetenskapligt om forskning inom medicin och hälsa. Läs mer. Meny Visa navigation Teman Podd Tidskrift Föreläsningar Prenumerera Forskningens dag Vad forskar du om? Unga intervjuar forskare Prenumerera Om webbplatsen Tillgänglighetsredogörelse Behandling av personuppgifter Mer Forskningens dag Vad forskar du om? Unga intervjuar forskare O

https://www.vetenskaphalsa.se/invandrare-far-samre-demensvard/ - 2025-05-02

Manniskans utv i ht-19

Kurs: LOGA15/AUDB12 Tidsperiod: ht-18 Schemat senast uppdaterat: 2018-05-24 AVD F LOGOPEDI, FONIATRI OCH AUDIOLOGI 1 v. 39 Tid Lokal Titel Föreläsare Måndag 23/9 09.15-12.00 C-Block, F-sal 4 Kursintroduktion / Föreläsning 1: Psykologin ur utvecklingsperspektiv / Intro projektarbete JM Onsdag 25/9 10.15-12.00 Kioskgatan 21, F-sal 1 Föreläsning 2: Utvecklingspsykologiska teorier, centrala begrepp oc

https://www.student.med.lu.se/sites/student.med.lu.se/files/manniskans_utv_i_ht-19.pdf - 2025-05-08

Audb12 manniskans utveckling i ht-19

Kurs: AUDB12 Tidsperiod: ht-19 Schemat senast uppdaterat: 2019-06-24 AVD F LOGOPEDI, FONIATRI OCH AUDIOLOGI 1 v. 39 Tid Lokal Titel Föreläsare Måndag 23/9 09.15-12.00 C-Block, F-sal 4 Kursintroduktion / Föreläsning 1: Psykologin ur utvecklingsperspektiv / Intro projektarbete JM Onsdag 25/9 10.15-12.00 Kioskgatan 21, F-sal 1 Föreläsning 2: Utvecklingspsykologiska teorier, centrala begrepp och metod

https://www.student.med.lu.se/sites/student.med.lu.se/files/audb12_manniskans_utveckling_i_ht-19.pdf - 2025-05-08

FK protokoll 2022-3

LUNDS UNIVERSITET lnstitutionen for psykologi Ledningsgruppen for fristaende kurser Narvarande Simon Graner ledamoter Geoffrey Patching Fredrik Bjorklund Roger Persson Roger Johansson Mats Dahl Eva Hoff !fies Bramao Stefan Persson Frida Rydqvist Sekreterare Fredrik Bjorklund Franvarande § Arende §1 Justeringsperson §2 Foregaende motesprotokoll §3 Faststallande av dagordning §5 Soktal till hostterm

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/2022-06/FK%20protokoll%202022-3.pdf - 2025-05-08

Protokoll FK 250326-signed

Brevmall Postadress Box 213, 22100 Lund Besöksadress Allhelgona kyrkogata 16A Telefonväxel, 046-222 00 00 Webbadress www.psy.lu.se Ins t i tu t ionen fö r psykolog i Ledningsgruppen för f r is tående kurser Ledningsgruppens protokoll Närvarande ledamöter Simon Granér Patric Nordbeck Fredrik Björklund Magnus Linden Roger Persson Emilia Thorup Eva Hoff Inês Bramão Elin Holgersson Josefine Rydberg Ve

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/2025-04/Protokoll%20FK%20250326-signed.pdf - 2025-05-08

FK protokoll 2022-4 220907

/ Protokoll 2022:4 1 Dnr STYR 2022/1800 LUNDS UNIVERSITET 2022-09-07 Institutionen för psykologi Ledningsgruppen för fristående kurser Led· Närvarande Simon Graner Studierektor, ordförande ledamöter Geoffrey Patching Översiktskurs och kandidatkurs Fredrik Björklund Socialpsykologi Roger Persson Arbets- och organisationspsykologi Roger Johansson Examensuppsats Mats Dahl Temakurser Eva Hoff Personli

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/2022-09/FK%20protokoll%202022-4%20220907.pdf - 2025-05-08

FK protokoll 2022-06 signerad 0

/ Protokoll 2022:6 1 Dnr STYR 2022/2558 LUNDS UNIVERSITET 2022-11-30 Institutionen för psykologi Ledningsgruppen för fristående kurser Led· . Närvarande Simon Graner Studierektor, ordförande ledamöter Fredrik Björklund Social psykologi Roger Persson Arbets- och organisationspsykologi Roger Johansson Examensuppsats Mats Dahl Temakurser Eva Hoff Personlighets- och utvecklingspsykologi Sverker Sikstr

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/2022-12/FK%20protokoll%202022-06%20signerad_0.pdf - 2025-05-08

Bridging the Headset : Engagement, Collaboration and Learning In and Around Virtual Reality

To study engagement and learning we developed an asymmetric collaborative version of an existing VR-experience about environmental sustainability, enabling student teams of three, with only one wearing a headset at any time, to collaborate in three different virtual reality subgames. We compared this collaborative version to a non-collaborative version in a between-subjects experimental study (n =

The Use and Abuse of Normative Ethics for Moral Machines

How do we develop artificial intelligence (AI) systems that adhere to the norms and values of our human practices? Is it a promising idea to develop systems based on the principles of normative frameworks such as consequentialism, deontology, or virtue ethics? According to many researchers in machine ethics – a subfield exploring the prospects of constructing moral machines – the answer is yes. InHow do we develop artificial intelligence (AI) systems that adhere to the norms and values of our human practices? Is it a promising idea to develop systems based on the principles of normative frameworks such as consequentialism, deontology, or virtue ethics? According to many researchers in machine ethics – a subfield exploring the prospects of constructing moral machines – the answer is yes. In

No title

Abstract in ItalianIl presente studio ha indagato le pratiche linguistiche familiari di madri moldave emi-grate in Italia, con un figlio in età prescolare, attraverso un’intervista semi-strutturata. Ad oggi pochi studi hanno considerato le scelte linguistiche in relazione alle pratiche educative e agli aspetti identitari in questa popolazione. L’analisi tematica svolta sulle interviste condotte adThe present study investigates family-related language practices of Moldovan mothers emigrated to Italy, through a semi-structured interview. To date, few studies have considered linguistic choices in relation to educational practices and identity aspects in this population. Ten Moldovan woman have been interviewed. Results from a thematic analysis on the collected interviews has highlighted a com

An Interdisciplinary Model to Foster Existential Resilience and Transformation

Existentiella hot, inklusive hot mot jaget, samhället och planeten, förekommer genom hela livet och utgör en central del av den mänskliga erfarenheten. För att sammanföra kunskap och begrepp om hur människor kan hantera existentiella hot på ett adekvat sätt sammankallade vi en tvärvetenskaplig arbetsgrupp bestående av åtta forskare från fälten psykologi, systematisk teologi, praktisk teologi, reliExistential threats, including threats to the self, society, and the planet, are present throughout the lifespan and form a core element of the human experience. To consolidate knowledge and constructs about how people can adequately respond to existential threats, we convened an interdisciplinary working group, which consisted of eight researchers from the fields of psychology, systemic theology,

Effects of Vagus Nerve Stimulation and Ketogenic Diet on Quality of Life and Changes in EEG and Sleep

Popular Abstract in Swedish De flesta barn som insjuknar i epilepsi tillfrisknar eller blir anfallsfria med hjälp av antiepileptisk medicin. Hos drygt en fjärde del av barnen blir epilepsin svårbehandlad och anfallskontroll är svår att uppnå. Dessa barn ska i första hand erbjudas möjlighet till epilepsikirurgisk utredning och behandling. När epilepsikirurgisk behandling inte är möjlig att utföra eWhen anti-epileptic drugs fail, and epilepsy surgery is found unfeasible or ineffective, there remains a group of at least 25% of children with epilepsy in whom seizure control cannot be achieved. Vagus nerve stimulation (VNS) is an adjunctive treatment for medically refractory epilepsy. It is an implantable, multi-programmable pulse generator that delivers current electrical stimulation to the va

Erik J Olsson i Utbildningsradion: "Filterbubblor skapas av våra hjärnor"

Erik J Olsson i Utbildningsradion: "Filterbubblor skapas av våra hjärnor" Erik J Olsson i Utbildningsradion: "Filterbubblor skapas av våra hjärnor" Publicerad den 7 november 2024 Erik J Olsson, professor i teoretisk filosofi vid Filosofiska institutionen, intervjuades i Utbildningsradions vetenskapspodd Besserwisser. En vanlig föreställning är att sökmotorer anpassar sökresultat till användarens v

https://www.fil.lu.se/article/erik-j-olsson-i-utbildningsradion-filterbubblor-skapas-av-vaara-hjaernor/ - 2025-05-06

Att studera Kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen

Har du en komplett psykologexamen från annat land som ger tillträde till psykologyrket i landet och vill kunna arbeta som legitimerad psykolog i Sverige? Då kan du komplettera din utbildning så att du får rätt att söka praktisk tjänstgöring för psykologer (PTP) och därefter ansöka om svensk psykologlegitimation. Sedan 2018 ges på institutionen för psykologi vid Lunds universitet en kompletterande

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-vill-studera-psykologi/att-studera-kompletterande-utbildning-personer-med-utlandsk-psykologexamen - 2025-05-07

Kontakt

PrefektSofia Bunke046-222 15 37072-528 90 05Rum: P 227Sofia [dot] Bunke [at] psy [dot] lu [dot] se (Sofia[dot]Bunke[at]psy[dot]lu[dot]se)Institutionens chef med personalansvar. Ekonomi, personalfrågor, lönesättning, arbetsmiljö, lokaler och ordförande i institutionsstyrelsen.Biträdande prefektMartin Wolgast046-222  91 11Rum: P 226martin [dot] wolgast [at] psy [dot] lu [dot] seInternationalisering,

https://www.psy.lu.se/kontakt - 2025-05-07

Kursoversikt biol 21 22 sv

Höst, period 1, 30/8 - 29/10 Höst, period 2, 1/11 - 14/1 Vår, period 1, 17/1 - 20/3 Vår, period 2, 23/3 -3/6 Sommar, 2022 grundkurser grundkurser grundkurser grundkurser Cell- och mikrobiologi, BIOA10 Genetik och evolution, BIOA11 BIOB10 Botanik och Zoologi Försöksdesign och analys BIOB11 7,5 hp, a Ekologi, BIOC10 Human- och zoofysiologi, BIOC11 Faunistik och floristik BIOB12, 7,5 hp, b Humanfysio

https://www.biologyeducation.lu.se/sites/biologyeducation.lu.se/files/2021-12/kursoversikt_biol_21_22_sv.pdf - 2025-05-08