Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "kritiskt tänkande" gav 1605 sökträffar

Mia Liinason

Research Responsible | Professor Contact details Email: mia [dot] liinason [at] genus [dot] lu [dot] se Phone: +46 46 222 97 74Organisation Gender Studies Service point: 31 WebpageMia Liinasons profile in Lund University research portalOther affiliations Profile area member LU Profile Area: Human rights Researcher eSSENCE: The e-Science CollaborationBackgroundI took my doctoral degree in Gender St

https://www.gender.lu.se/mia-liinason - 2025-07-20

Underlåtenhet att avslöja brott - 23 kap 6 § BrB och dess praktiska tillämplighet

Enligt 23 kap. 6 § BrB föreligger en skyldighet att, när det särskilt anges, avslöja ett förestående eller pågående brott. Denna skyldighet har föreskrivits i svensk strafflag sedan lång till tillbaka. Skyldigheten har framförallt gällt i vid särskilt grova brott så som högförräderi och spioneri, men på senare tid även vid tillgreppsbrott och våldsbrott som rån och våldtäkt. Under utformningen av According to Chapter 23, Section 6 of the Swedish Penal Code there is an obligation to, when specifically prescribed, reveal an imminent or ongoing crime. This obligation has been stipulated in Swedish criminal law for a long time. The obligation has mainly been applicable in cases of particularly serious crimes such as high treason and espionage, but recently also in cases of crimes of theft and

Superbusskonceptet i Östra Göinge kommun - betydelsen av regionala transportinfrastrukturinvesteringar i perifera landsbygdskommuner

Syftet med uppsatsen är att åskådliggöra vilken betydelse regionala infrastrukturinvesteringar har för perifera landsbygdskommuner. Som en avgränsning har superbusskonceptet studerats, vilket berör landsbygdskommunen Östra Göinge i förhållande till den skånska regionen. Studien ska försöka ge svar på om en god tillgänglighet överhuvudtaget är möjlig att uppnå för att i slutändan ge svar på vilka f

Kgmus arkj sve

1 Utbildningsplan 1. IDENTIFIKATION • Programmets namn och inriktning: musikerutbildning, arrangering/komposition jazzinriktning. • Omfattning i högskolepoäng: 180. • Nivå: G. • Programkod: KGMUS. Inriktning: ARKJ. • Utbildningsplanen är beslutad i Konstnärliga fakultetsstyrelsen den 11 augusti 2008. Utbild­ ningsplanen träder i kraft den 11 augusti 2008. 2. PROGRAMBESKRIVNING Musikerutbildning, a

https://www.mhm.lu.se/sites/mhm.lu.se/files/kgmus_arkj_sve.pdf - 2025-07-21

Bil 6-2017 p4c programvardering vt17 m fritext

Programvärdering VT17 m fritext Programvärdering VT17 Antal svar: 24 Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete Antal svar 0 - 10 0 (0,0%) 11 - 21 0 (0,0%) 22 - 32 0 (0,0%) 33 - 43 0 (0,0%) 44 - 54 0 (0,0%) 55 - 65 3 (12,5%) 66 - 76 8 (33,3%

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/bil_6-2017_p4c_programvardering_vt17_m_fritext.pdf - 2025-07-21

Microsoft Word - Anvi hemt 01-1 .doc

Microsoft Word - Anvi hemt 01-1 .doc ANVISNINGAR OM HEMTENTAMEN ARKA01:1 Målsättning med tentamen Hemtentamen är till för att examinera er förmåga att med utgångspunkt från kurslitteraturen förstå, kritiskt granska och med egna ord formulera de idéer som kursen handlat om. Den ger er också möjlighet att fundera på vad ni själva tycker om materialet. Hemtentamensformen ger er tid att reflektera öve

https://www.ark.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/ARKA01/20102/studentinfo856.pdf - 2025-07-20

Blooms taxonomi för lärandemål

Blooms taxonomi för lärandemål Blooms taxonomi för lärandemål Kognitiva mål1 Kunskapstaxonomi med några aktiva verb för lärandets resultat Lägre nivå av lärande Högre nivå av lärande Faktakunskaper Förståelse Tillämpning Analys Syntes Värdering Komma ihåg Förstå med egna ord Använda i den aktuella kontexten Ta isär i komponenter för att förstå strukturen Sammanställa nya mönster och strukturer Bed

https://www.ctr.lu.se/fileadmin/user_upload/ctr/pdf/policy/riktlinjerk-planer/Bloom.pdf - 2025-07-21

Utbildningsplan Kandidatprogram i engelska

Utbildningsplan Kandidatprogram i engelska Humanistiska och teologiska fakulteterna HGENG, Kandidatprogram i engelska, 180 högskolepoäng Bachelor's Programme in English Studies, 180 credits Program utan akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på grundnivå / First cycle degree programme not requiring previous university study Beslutsuppgifter Utbildningsplanen är fastställd av Prodekanen

https://www.sol.lu.se/fileadmin/user_upload/sol/aemnen/sektion4/HGENG.pdf - 2025-07-21

Utbildningsplan Kandidatprogram i engelska

Utbildningsplan Kandidatprogram i engelska Humanistiska och teologiska fakulteterna HGENG, Kandidatprogram i engelska, 180 högskolepoäng Bachelor's Programme in English Studies, 180 credits Program utan akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på grundnivå / First cycle degree programme not requiring previous university study Beslutsuppgifter Utbildningsplanen är fastställd av Prodekanen

https://www.sol.lu.se/fileadmin/user_upload/sol/aemnen/sektion4/Utbildningsplan_HGENG__Kandidatprogram_i_engelska__180_hoegskolepoaeng.pdf - 2025-07-21

Allman studieplan for utbildning pa forskarniva i musik 170531

Konstnär l iga fakulteten i Malmö Dnr: U 2017/225 Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i musik ledande till konstnärlig doktorsexamen 1. Identifikation Utbildningsnamn och inriktning: Utbildning på forskarnivå i musik Ämneskod: KOKOMUS1 Omfattning i högskolepoäng: 240 Nivå: Forskarnivå Examensbenämning: Konstnärlig doktorsexamen i musik Engelsk examensbenämning: Doctor of Philosophy in

https://www.konstnarliga.lu.se/sites/konstnarliga.lu.se/files/allman_studieplan_for_utbildning_pa_forskarniva_i_musik_170531.pdf - 2025-07-21

Samspel för förändring : En konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter

Popular Abstract in Swedish Huvudsyftet med avhandlingen är att formulera en teoretiskt och empiriskt förankrad konsultationsmodell för psykologer i skolsammanhang. Idéer och handlingsstrategier tydliggörs så att de kan tillämpas, värderas och vidareutvecklas av andra yrkesutövare. De tänks även kunna utgöra en referensram för psykologers, specialpedagogers och andra specialisters teamarbete. VidaThe primary aim of this thesis is to formulate a theoretically and empirically based consultation model for psychologists in school contexts. Ideas and strategies are clarified so that they can be applied, evaluated, and further developed by other professionals. The model has been constructed with an interactional approach, with the stress on patterns of interaction between grown-ups and children

Algoritmmedvetenhet i mötet mellan generationer : En forskningsrapport inom ramen för Digitalt först med användaren i fokus

Algoritmer är en bärande del av internets infrastruktur som påverkar allt från vilken musik vi får rekommenderad till oss eller vems inlägg som blir synliga för oss i sociala medier, till mer avgörande beslutsfattande processer i offentlig förvaltning. I den här rapporten presenteras resultatet av en studie som utförts inom ramen för Kungliga bibliotekets projekt Digitalt först med användaren i fo

No title

1 Rapport om delkursen Industri och Imperier. Med förslag till betygskriterier. MARTIN ERICSSON HISTORISKA INSTITUTIONEN, LUNDS UNIVERSITET HT 2014 Snart ska alla delkurser som ges inom HT-fakulteten ha utarbetat skrivna betygskriterier. Skälen till att utforma betygskriterier är flera: ökad rättssäkerhet i den myndighetsutövning vi lärare bedriver i vår roll som statstjänstemän när vi betygsätter

https://projekt.ht.lu.se/fileadmin/user_upload/ht/dokument/Fakulteterna/Betygskriterier/MartinEricsson_2014_betygskriterier.pdf - 2025-07-19

Utskick 20160205

2016-02-05 LDC Verksamhetsstöd/programförmedling Besöksadress LDC, Margaretavägen 1A, Hämtställe 26 Telefon 046-222 9000, Telefax 046-222 13 99 E-post ServiceDesk@lu.se Internet http://www.ldc.lu.se Hej bästa programansvarig, Äntligen kommer ett nytt utskick, efter ett långt uppehåll. Tiden går tyvärr för fort för att hinna med allt som behöver göras. Som ni vet var det mycket som hände under 2015

https://www.it.lu.se/sites/it.lu.se/files/utskick_20160205.pdf - 2025-07-21

Mil

M ! L E T T N Y T T S Ä T T A T T T Ä N K A S E D A N 1 9 7 7 COACHNING AV CHEFER OCH LEDNINGSGRUPPER Vi hjälper organisationer att förändras, lära och samarbeta ännu bättre. MiL Institute är ett ledarskapsinstitut som arbetat med kvalificerad verksamhetsutveckling och ledarskapsutveckling i över 40 år. Greger Åsard Bringsäter är legitimerad psykolog som arbetar med ledar- utvecklingsprogram, ledn

https://www.medarbetarwebben.lu.se/sites/medarbetarwebben.lu.se/files/mil.pdf - 2025-07-21

Miljörättvisa – 15 hp

Environmental Justice (JUMN01) – distanskurs på engelska “Vi vill ha rättvisa!” Inte en dag passerar utan att krav på rättvisa dominerar nyhetsflödet. Men vad är rättvisa, varför ska det eftersträvas, och på vilket sätt kan juridiken bidra till att det uppnås? Denna kurs fokuserar på miljörättvisa, och kretsar kring dessa ”vad”, ”varför” och ”hur” frågor. Kursen genomförs på engelska och undervisn

https://www.jur.lu.se/utbildning/fristaende-kurser/sommarkurser/miljorattvisa-15-hp - 2025-07-19

PSP Bil 2025-4 P7a Kurs3 Utvärdering Summering 250327

Kurs 3 (PSPB13) Människan i livsloppsperspektiv, 32,5 hp elia.psouni@psy.lu.se s. 1 Kursutvärdering1 VT24 – HT24 1. Sammanfattning av studenternas skriftliga och muntliga kursvärdering Sammanfattning av resultat från genomförda hel- och delkursvärderingar bifogas. Kursen i sin helhet erhåller goda värderingar (vanligaste svar 4 och 5, medelvärden 4,5). Av sammanfattningarna framgår att kursen har

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/2025-05/PSP%20Bil%202025-4%20p7a%20kurs3%20utv%C3%A4rdering%20summering%20250327.pdf - 2025-07-21

350 svingstedt corvellecapril2017 v4-1 1

PowerPoint-presentation Kan man få avfall att försvinna? HERVÉ CORVELLEC & ANETTE SVINGSTEDT Det är mycket avfall vi talar om! • Hushållsavfall – 4,2 miljoner ton • Verksamhetsavfall – 24 miljoner ton • Gruvavfall – 139 miljoner ton Presentatör Presentationsanteckningar Naturvårdsverket 2 miljarder ton i världen ** 5-8 miljarder ton (utan gruvavfall) i världen ** Avfallstrappan Presentatör Present

https://www.ses.lu.se/sites/ses.lu.se/files/350_svingstedt_corvellecapril2017_v4-1_1.pdf - 2025-07-21

PSP Bil 7-2021 P6d Kursutvärdering Kurs 5 2021

1 Kursutvärdering kurs 5 HT20 och VT21 Sammanfattning av studenternas skriftliga kursvärderingar, kurs 5 Under dessa två terminer, med distansundervisning pga. Covid-restriktioner, hade vi stora problem att få svar från studenterna. Det var en stor skillnad mot när vi hade all undervisning på campus. HT 20 svarade 20 av 37 studenter på kursvärderingen och VT21 svarade för få studenter på den skrif

https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/2021-10/PSP%20Bil%207-2021%20p6d%20Kursutv%C3%A4rdering%20kurs%205_2021.pdf - 2025-07-21