Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "kritiskt tänkande" gav 1540 sökträffar

Gud mellan upplysning och vidskepelse

För snart tio år sedan disputerade jag på en avhandling med titeln Guds återkomst: En studie av gudsbegreppet inom postmodern filosofi. Föremålet för studien var det förnyade intresse för gudsfrågan som märkts inom europeisk filosofi under 1900-talets avslutande decennier. Från att det vid århundradets mitt närmast varit tabu att uppehålla sig vid teologiska frågor, kom vid den här tiden en avsevä

Socialt arbete med inriktning mot normbrytande funktionsvariation

Kursen låter dig problematisera maktstrukturer och normer kring vad som uppfattas som funktionsfullkomliga kroppar, samt hur detta skapar åtskillnad mellan normalt och avvikande, mellan friskt och sjuk och mellan vad som inkluderas och marginaliseras. Kursen tar utgångspunkt i samhällsvetenskapliga och kritiska perspektiv på kropp och funktionalitet. Du får problematisera hur välfärden och soci

Pedagigisk-portfolj-malin-zillinger

Pedagogisk portfölj 0 . Pedagogisk portfölj Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet Malin Zillinger 2017-09-14 1 Introduktion Under 2016 slogs jag av den återkommande nyhetsrapporteringen om migrationen som verkade slå allt nya rekord i Europa. Det hela utvecklade sig till en yrkesrelaterad kris där jag undrade hur jag kan sitta på mitt kontor och rätta tent

https://www.sam.lu.se/internt/sites/sam.lu.se.internt/files/pedagigisk-portfolj-malin-zillinger.pdf - 2025-07-07

Efter studierna - alumner och arbetsmarknad

Goda karriärmöjligheter för alumner inom sociologi och socialantropologi En undersökning från Sociologiska institutionen visar att majoriteten av alumner snabbt får kvalificerade arbeten. Resultaten visar också hur tidigare studenter ser på sina utbildningar och deras betydelse för arbetslivet. Under hösten 2023 gjorde Sociologiska institutionen en undersökning bland alumner som tog examen mellan

https://www.soc.lu.se/utbildning/alumn-och-karriar/efter-studierna-alumner-och-arbetsmarknad - 2025-07-07

Responsible and Ethical Use of AI Tools in Teaching and Learning

Kursen täcker ett urval av maskinöversättningstjänster (såsom Google Translate), generativa AI-verktyg (såsom Chat GPT) och korrekturverktyg (såsom Grammarly) och undersöker deras användbarhet samt deras för- och nackdelar inom områden där förmågan att producera texter och bearbeta och reflektera kring skriftlig information är värdefulla metoder för undervisning och lThe course covers a selection of machine translation services (such as Google Translate), generative AI tools (such as Chat GPT), and proofreading tools (such as Grammarly) and examines their usability as well as their pros and cons in fields where the ability to produce texts and process written information are valued methods of teaching and learning. Matters such as AI policies, a

Masteruppsats i medicinsk vetenskap

Kursen innefattar planering och genomförande av ett examensarbete inom ditt huvudområde. I detta ingår att upprätta en projektplan, insamla och analysera data samt sammanställa och diskutera resultaten, skriftligt såväl som muntligt. Det ingår att vid seminarier kritiskt granska och diskutera medstudenters projektplaner och examensarbeten. Examensarbetet inom ditt huvudområde genomförs under handl

Betygsprotokoll-140903

Microsoft Word - betygsprotokoll_final 140903.docx 1 Kandidat Magister Master Uppsatsförfattarens namn Uppsatsens titel Examinator: Datum: Examinator ombeds att när så är möjligt motivera i enlighet med färdighetsmålen nedan, samt att ta hänsyn till i formuläret angivna hållpunker: Nivå 1: att kunna redogöra, beskriva, förklara, genomföra, visa relevans. Detta är minimum för att godkännas på kandi

https://www.soc.lu.se/sites/soc.lu.se/files/betygsprotokoll-140903.pdf - 2025-07-07

Läraren – inspirerande mentor och kamrat eller myndighetsutövare? – Lunds universitets råd för etik

Läraren – inspirerande mentor och kamrat eller myndighetsutövare? – Lunds universitets råd för etik och akademisk frihet Hoppa till huvudinnehåll Rådets sammansättning Etikseminarier Rådets skriftserie Sök Sök Stäng Lunds universitets råd för etik och akademisk frihet Läraren – inspirerande mentor och kamrat eller myndighetsutövare? Tid:  torsdagen den 12 oktober 2017 kl. 16  Plats:  Sal 206, Univ

https://etikradet.blogg.lu.se/lararen-inspirerande-mentor-och-kamrat-eller-myndighetsutovare/ - 2025-07-07

1 swe epigenetik i cancerforskning sb00025

FoKurser_arkiv (FILEMAKER-VIR-5) - 1658050_kursplan-epigenetik-cancerforskning-1.5hp-fastst--lld-170912 • Redogöra för begreppet epigenetik och dess roll i hälsa och sjukdomar • Uppvisa en avancerad kunskap om experimentella strategier, metoder och verktyg för epigenetiska analyser • Beskriva och diskutera strukturen och rollen hos epigenetik i hälsa och sjukdom SB00025, Epigenetik i cancerforskni

https://www.lucc.lu.se/sites/lucc.lu.se/files/1_swe_epigenetik_i_cancerforskning_sb00025.pdf - 2025-07-07

Magisteruppsats i medicinsk vetenskap

Kursen innefattar planering och genomförande av ett examensarbete inom ditt huvudområde. I detta ingår att upprätta en projektplan, insamla och analysera data samt sammanställa och diskutera resultaten, skriftligt såväl som muntligt. Det ingår att vid seminarier kritiskt granska och diskutera medstudenters projektplaner och examensarbeten. Examensarbetet inom ditt huvudområde genomförs under handl

ASKS – enheten för akademiskt skrivande och studieteknik

STUDIETEKNIK, LÄSSTRATEGIER, AKADEMISKT SKRIVANDE Enheten för akademiskt skrivande och studieteknik (ASKS) erbjuder alla studenter på Ekonomihögskolan hjälp att utveckla sitt skrivande och sin studieteknik. Öppettider i sommar ASKS är stängt 30 juni till 1 augusti. Trevlig sommar! ASKS erbjuderindividuell handledning och handledning i små grupperonline-chatt (via vår Canvassida)Canvassida med omfa

https://www.ehl.lu.se/studera-vid-ekonomihogskolan/studentwebben/stod-och-service-studenter/akademiskt-skrivande-och-studieteknik/asks-enheten-akademiskt-skrivande-och-studieteknik - 2025-07-07

Hybrid intelligence – forskningsgrupp vid Institutionen för informatik

Forskningsgruppen Hybrid Intelligence fokuserar på att öka vår förståelse för synergin mellan mänsklig och maskinell intelligens, med målet att utöka snarare än att ersätta det mänskliga intellektet. Hybrid intelligence kombinerar mänsklig expertis och avsiktlighet med maskinintelligens för att stödja beslutsfattande och agerande, samtidigt som etiska, juridiska och samhälleliga värden beaktas. Vå

https://www.ehl.lu.se/organisation/institutionen-informatik/forskning-och-samverkan-vid-institutionen-informatik/forskningsgrupper-vid-institutionen-informatik/hybrid-intelligence-forskningsgrupp-vid-institutionen-informatik - 2025-07-07

7 swe translationellcancerforskning sk00023

SAHLGRENSKA AKADEMIN INSTITUTIONEN FÖR KLINISKA VETENSKAPER SK00023 Translationell cancerforskning, 1.5 högskolepoäng Translational cancer research, 1.5 credits Forskarnivå/Third Cycle Kursplan Dnr U2018/457 Fastställande Kursplanen är fastställd av rådet för utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin 2018-08-28 att gälla från och med vårterminen 2019. Ansvarig institution: Kliniska vetens

https://www.lucc.lu.se/sites/lucc.lu.se/files/7_swe_translationellcancerforskning_sk00023.pdf - 2025-07-07

Arbetsmarknaden för dig som läst fristående kurser

Studier i psykologi ger dig kunskap om människors tankar, känslor, beteenden och sociala samspel Vilka karriärmöjligheter som öppnas beror på vilka ämnen du kombinerar psykologi med samt vilken inriktning du väljer inom ämnet. Utöver ämneskunskaper får du också värdefulla generella kompetenser, såsom:Att söka, analysera och bedöma informationAtt förmedla information tydligt både muntligt och skrif

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/fristaende-kurser/arbetsmarknaden-dig-som-last-fristaende-kurser - 2025-07-07

Responsibilty to protect - Innebörden av R2P och dess implementering av FN:s säkerhetsråd.

Responsibility to protect är en princip som presenterades kring millennieskiftet av den internationella kommissionen för interventioner och statssuveränitet. Kommissionen skapades i syfte att utveckla ett sätt att skydda medborgare som utsattes för grova och systematiska brott och då värdstaten inte ville eller kunde stoppa dessa. Utgångspunkten för R2P är att det primära ansvaret ligger på värdstResponsibility to protect is a principle developed in order to try to protect citizens from atrocious and systematic crimes when a host state does not want to or does not have the possibility to do so themselves, and was first mentioned by the International Commission for Intervention and State Sovereignty in 2001. R2P is based on the idea that each individual state has a responsibility to protect

Det retrospektivt upplevda värdet av den gymnasiala spetsutbildningen : En uppföljning av unga vuxnas erfarenheter omkring ett och ett halvt år efter deras examen

Skolverket inledde på uppdrag av Regeringen hösten 2009 försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning inom matematik, naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen. Försöksverksamheten har kontinuerligt följts upp och kontinuerligt utvärderats sedan dess. Våren 2012 tog de första eleverna inom de nio först startade utbildningarna sin examen. Syftet med delutvä

Kursrapport MVES01 2019 CL

Kursrapport MVES01 ht 19 A. Statistik • Antal studenter. 10 studenter • Betyg (IG, G, VG): Student 1901 – Hemtentamen Avslutad 14 oktober 1902 - Tillämpning – gruppuppgift Avslutad 1 november 1903 – Dugga Avslutad 4 oktober 1. G VG G 2. VG VG G 3. G VG G 4. VG VG VG 5. G VG G 6. VG VG VG 7. G VG G 8. G VG G 9. G VG VG 10. G VG G B. Utvärdering • Sammanfattning (kortfattad!) av kursvärderingen Kurs

https://www.cec.lu.se/sv/sites/cec.lu.se.sv/files/2020-09/Kursrapport%20MVES01%202019%20CL.pdf - 2025-07-07

Litteraturlista FPPA01 - HT25

Litteraturlista FPPA01 - HT25 Sida 1 av 2 Filosofiska institutionen LITTERATURLISTA HT2025 FPPA01, Praktisk filosofi: Praktisk filosofi, politik och ekonomi – baskurs, 30hp Fastställd av Filosofiska institutionens studierektor 2024-05-20 Delkurs 1 – Introduktion och moralfilosofins historia Norman, Richard (1998): The Moral Philosophers, 2 uppl. Oxford University Press. ISBN 0198752165 (250 s.) Yt

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/FPPA01/20252/Litteraturlista_FPPA01_HT2025.pdf - 2025-07-06