Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "kritiskt tänkande" gav 1519 sökträffar

Annons si vt2017-form

Bli bättre på samverkan och ledarskap – hjälp nya studenter! VILL DU HJÄLPA NYA STUDENTER OCH FÖRBÄTTRA DINA EGNA STUDIERESULTAT? VILL DU UTVECKLA DINA PRAKTISKA FÄRDIGHETER OCH FÅ VÄRDEFULLA MERITER FÖR FRAMTIDEN? BLI SI-LEDARE*! Socialhögskolan inledde SI-verksamhet höst- terminen 2016. Vi kommer nu att utöka verksam- heten och söker därför nya SI-ledare för 2017. Som SI-ledare utvecklas du både

https://www.soch.lu.se/sites/soch.lu.se/files/annons_si_vt2017-form.pdf - 2025-05-03

PISA 2018, den svenska skolan, Jan Björklund och jag själv – hur ska det bli? – Lärarstudentbloggen

PISA 2018, den svenska skolan, Jan Björklund och jag själv – hur ska det bli? – Lärarstudentbloggen Hoppa till huvudinnehåll Sök Sök Stäng Meny Lärarstudentbloggen Här bloggar lärarstudenter om livet som student och framtidens skola PISA 2018, den svenska skolan, Jan Björklund och jag själv – hur ska det bli? Just nu genomförs PISA 2018 i våra svenska skolor. Utgången får vi reda på i december och

https://lararstudent.blogg.lu.se/pisa-2018-den-svenska-skolan-jan-bjorklund-och-jag-sjalv-hur-ska-det-bli/ - 2025-05-02

Gud mellan upplysning och vidskepelse

För snart tio år sedan disputerade jag på en avhandling med titeln Guds återkomst: En studie av gudsbegreppet inom postmodern filosofi. Föremålet för studien var det förnyade intresse för gudsfrågan som märkts inom europeisk filosofi under 1900-talets avslutande decennier. Från att det vid århundradets mitt närmast varit tabu att uppehålla sig vid teologiska frågor, kom vid den här tiden en avsevä

Efter studierna - alumner och arbetsmarknad

Goda karriärmöjligheter för alumner inom sociologi och socialantropologi En undersökning från Sociologiska institutionen visar att majoriteten av alumner snabbt får kvalificerade arbeten. Resultaten visar också hur tidigare studenter ser på sina utbildningar och deras betydelse för arbetslivet. Under hösten 2023 gjorde Sociologiska institutionen en undersökning bland alumner som tog examen mellan

https://www.soc.lu.se/utbildning/alumn-och-karriar/efter-studierna-alumner-och-arbetsmarknad - 2025-05-01

Socialt arbete med inriktning mot normbrytande funktionsvariation

Kursen låter dig problematisera maktstrukturer och normer kring vad som uppfattas som funktionsfullkomliga kroppar, samt hur detta skapar åtskillnad mellan normalt och avvikande, mellan friskt och sjuk och mellan vad som inkluderas och marginaliseras. Kursen tar utgångspunkt i samhällsvetenskapliga och kritiska perspektiv på kropp och funktionalitet. Du får problematisera hur välfärden och soci

Betygsprotokoll-140903

Microsoft Word - betygsprotokoll_final 140903.docx 1 Kandidat Magister Master Uppsatsförfattarens namn Uppsatsens titel Examinator: Datum: Examinator ombeds att när så är möjligt motivera i enlighet med färdighetsmålen nedan, samt att ta hänsyn till i formuläret angivna hållpunker: Nivå 1: att kunna redogöra, beskriva, förklara, genomföra, visa relevans. Detta är minimum för att godkännas på kandi

https://www.soc.lu.se/sites/soc.lu.se/files/betygsprotokoll-140903.pdf - 2025-05-03

HTS lärarpris går till Thomas Olsson

HTS lärarpris går till Thomas Olsson HTS lärarpris går till Thomas Olsson Publicerad den 16 januari 2025 Humanistiska och teologiska studentkåren (HTS) delar ut priset till lärare som förtjänar att uppmärksammas för sin pedagogiska skicklighet. Studenter vid HT-fakulteterna står för nomineringarna. För verksamhetsåret 2024/2025 tilldelas priset Thomas Olsson , universitetsadjunkt i musikvetenskap.

https://www.kultur.lu.se/article/hts-laerarpris-gaar-till-thomas-olsson/ - 2025-05-02

1 swe epigenetik i cancerforskning sb00025

FoKurser_arkiv (FILEMAKER-VIR-5) - 1658050_kursplan-epigenetik-cancerforskning-1.5hp-fastst--lld-170912 • Redogöra för begreppet epigenetik och dess roll i hälsa och sjukdomar • Uppvisa en avancerad kunskap om experimentella strategier, metoder och verktyg för epigenetiska analyser • Beskriva och diskutera strukturen och rollen hos epigenetik i hälsa och sjukdom SB00025, Epigenetik i cancerforskni

https://www.lucc.lu.se/sites/lucc.lu.se/files/1_swe_epigenetik_i_cancerforskning_sb00025.pdf - 2025-05-03

Läraren – inspirerande mentor och kamrat eller myndighetsutövare? – Lunds universitets råd för etik

Läraren – inspirerande mentor och kamrat eller myndighetsutövare? – Lunds universitets råd för etik och akademisk frihet Hoppa till huvudinnehåll Rådets sammansättning Etikseminarier Rådets skriftserie Sök Sök Stäng Lunds universitets råd för etik och akademisk frihet Läraren – inspirerande mentor och kamrat eller myndighetsutövare? Tid:  torsdagen den 12 oktober 2017 kl. 16  Plats:  Sal 206, Univ

https://etikradet.blogg.lu.se/lararen-inspirerande-mentor-och-kamrat-eller-myndighetsutovare/ - 2025-05-02

Hybrid intelligence – forskningsgrupp vid Institutionen för informatik

Forskningsgruppen Hybrid Intelligence fokuserar på att öka vår förståelse för synergin mellan mänsklig och maskinell intelligens, med målet att utöka snarare än att ersätta det mänskliga intellektet. Hybrid intelligence kombinerar mänsklig expertis och avsiktlighet med maskinintelligens för att stödja beslutsfattande och agerande, samtidigt som etiska, juridiska och samhälleliga värden beaktas. Vå

https://www.ehl.lu.se/organisation/institutionen-informatik/forskning-och-samverkan-vid-institutionen-informatik/forskningsgrupper-vid-institutionen-informatik/hybrid-intelligence-forskningsgrupp-vid-institutionen-informatik - 2025-05-02

7 swe translationellcancerforskning sk00023

SAHLGRENSKA AKADEMIN INSTITUTIONEN FÖR KLINISKA VETENSKAPER SK00023 Translationell cancerforskning, 1.5 högskolepoäng Translational cancer research, 1.5 credits Forskarnivå/Third Cycle Kursplan Dnr U2018/457 Fastställande Kursplanen är fastställd av rådet för utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin 2018-08-28 att gälla från och med vårterminen 2019. Ansvarig institution: Kliniska vetens

https://www.lucc.lu.se/sites/lucc.lu.se/files/7_swe_translationellcancerforskning_sk00023.pdf - 2025-05-03

Arbetsmarknaden för dig som läst fristående kurser

Studier i psykologi ger dig kunskap om människors tankar, känslor, beteenden och sociala samspel Vilka karriärmöjligheter som öppnas beror på vilka ämnen du kombinerar psykologi med samt vilken inriktning du väljer inom ämnet. Utöver ämneskunskaper får du också värdefulla generella kompetenser, såsom:Att söka, analysera och bedöma informationAtt förmedla information tydligt både muntligt och skrif

https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/fristaende-kurser/arbetsmarknaden-dig-som-last-fristaende-kurser - 2025-05-01

Det retrospektivt upplevda värdet av den gymnasiala spetsutbildningen : En uppföljning av unga vuxnas erfarenheter omkring ett och ett halvt år efter deras examen

Skolverket inledde på uppdrag av Regeringen hösten 2009 försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning inom matematik, naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen. Försöksverksamheten har kontinuerligt följts upp och kontinuerligt utvärderats sedan dess. Våren 2012 tog de första eleverna inom de nio först startade utbildningarna sin examen. Syftet med delutvä

Responsibilty to protect - Innebörden av R2P och dess implementering av FN:s säkerhetsråd.

Responsibility to protect är en princip som presenterades kring millennieskiftet av den internationella kommissionen för interventioner och statssuveränitet. Kommissionen skapades i syfte att utveckla ett sätt att skydda medborgare som utsattes för grova och systematiska brott och då värdstaten inte ville eller kunde stoppa dessa. Utgångspunkten för R2P är att det primära ansvaret ligger på värdstResponsibility to protect is a principle developed in order to try to protect citizens from atrocious and systematic crimes when a host state does not want to or does not have the possibility to do so themselves, and was first mentioned by the International Commission for Intervention and State Sovereignty in 2001. R2P is based on the idea that each individual state has a responsibility to protect

No title

FTEA12:1: Teoretisk filosofi grundkurs, Filosofihistorisk översiktskurs. Denna sammanfattning baseras på 2 utvärderingar från HT11 och 16 utvärderingar från VT12. Litteratur: Sammanfattat så tyckte de flesta att litteraturen var varierande och bra. Follesdahls bok ansågs dock av många som onödig då den låg för nära en annan kursbok. Undervisning: HT11 hade inga klagomål utan skrev endast bra i sin

https://www.fil.lu.se/fileadmin/_migrated/content_uploads/Utvaerderingar_HT11VT12_01.docx - 2025-05-01

Kursrapport MVES01 2019 CL

Kursrapport MVES01 ht 19 A. Statistik • Antal studenter. 10 studenter • Betyg (IG, G, VG): Student 1901 – Hemtentamen Avslutad 14 oktober 1902 - Tillämpning – gruppuppgift Avslutad 1 november 1903 – Dugga Avslutad 4 oktober 1. G VG G 2. VG VG G 3. G VG G 4. VG VG VG 5. G VG G 6. VG VG VG 7. G VG G 8. G VG G 9. G VG VG 10. G VG G B. Utvärdering • Sammanfattning (kortfattad!) av kursvärderingen Kurs

https://www.cec.lu.se/sv/sites/cec.lu.se.sv/files/2020-09/Kursrapport%20MVES01%202019%20CL.pdf - 2025-05-03

Responsible and Ethical Use of AI Tools in Teaching and Learning

Kursen täcker ett urval av maskinöversättningstjänster (såsom Google Translate), generativa AI-verktyg (såsom Chat GPT) och korrekturverktyg (såsom Grammarly) och undersöker deras användbarhet samt deras för- och nackdelar inom områden där förmågan att producera texter och bearbeta och reflektera kring skriftlig information är värdefulla metoder för undervisning och lThe course covers a selection of machine translation services (such as Google Translate), generative AI tools (such as Chat GPT), and proofreading tools (such as Grammarly) and examines their usability as well as their pros and cons in fields where the ability to produce texts and process written information are valued methods of teaching and learning. Matters such as AI policies, a