Kurs

Kurskod: KOGU01
Engelsk titel: Cognitive Science Perspectives on Teaching and Learning for F-3-Teachers
Högskolepoäng: 7,5

Kurstillfälle: höstterminen 2024
Studiesätt: kvartsfart , distanskurs
Kursperiod: 2024-09-02 – 2025-01-19

Beskrivning

I samarbete med Skolverket arrangeras denna uppdragsutbildning om lärande och undervisning på kognitionsvetenskaplig grund. Den vänder sig till lärare verksamma i lägre årskurser, i synnerhet F-3.

Kursinnehållet rör hur undervisning kan stödja yngre elever att utveckla grundkunskaper och basfärdigheter som lägger grunden för fortsatt lärande genom grundskolan och därefter. Dessa inbegriper förmågor att fokusera och ha viss uthållighet samt grundläggande relationella förmågor, liksom förmågor att kommunicera muntligt samt att hantera det skrivna språket, dvs. läsa och skriva. Det senare berör det som sker hos en individ som informationsvarelse när hen erövrar läs-&-skriv-förmåga: Vad som krävs för att det ska kunna ske; vilka undervisningsmetoder som kan hjälpa i huvudsak alla elever att lära sig läsa och skriva – och varför. Området rör såväl de allra tidigaste faserna i läs-och-skriv-inlärning som de efterföljande, fram till dess att läsande kan användas för att lära (snarare än att individen ägnar sig åt att lära sig läsa).

Kursen tar upp den systematiska empiriska evidens som finns om hur ovan nämnda grundkunskaper och basfärdigheter utvecklas och kan stöttas, inte minst för elever som har begränsade möjligheter att få det stöd som behövs utanför skolan.

Syftet är att genom kursens innehåll bidra till att svara på frågan ”Hur kan jag arbeta och undervisa för att mina elever ska få bästa möjliga chans att under lågstadiet lägga en stark grund för fortsatt lärande?”

Ett viktigt kursinslag är en egen tillämpning av kursinnehållet, där studenten (den yrkesverksamma läraren) använder sig av kursinnehållet för att utforma och genomföra egen undervisning. Därtill ingår ett flertal mindre liknande uppgifter avseende planering och utformning (men utan faktiskt genomförande).

Kursen tar också upp begreppet systematisk, empirisk evidens samt grunden för de kunskapsanspråk som görs (och inte) i fältet lärande-och-undervisning på kognitionsvetenskaplig grund.

Undervisning sker genom kursträffar på distans, förlagda 16-18. De innehåller kortare föreläsningar, genomgångar, seminariediskussioner och gruppdiskussioner. Till träffarna hör förberedelser av olika slag. Kursen omfattar tio kursträffar, av vilka studenten behöver delta på minst åtta. Vid flera kursträffar delas studenterna i delgrupper, där undervisningen leds av en lärare, dvs. flera lärare medverkar samtidigt i var sin mindre grupp.

Examination sker genom en muntlig tentamen samt ett skriftligt arbete som även presenteras  muntligt (vid en av de tio kursträffarna).

Ingående delar

  • Muntlig tentamen , 5 hp
  • Skriftlig inlämningsuppgift , 2 hp
  • Muntlig presentation av skriftlig uppgift , 0,5 hp

Observera!

Kursen ges inte som fristående kurs nästa termin. Den kan vara öppen för anmälan inom program eller för utbytesstudenter. Kontakta din studievägledare för mer information.

Information om anmälan

Du anmäler dig till våra kurser och program på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Ansökningsperioden är mars–april för höstterminen och september–oktober för vårterminen.

Sen anmälan

Alla utbildningar stänger för anmälan, efter att sista anmälningsdatum har passerat.

Kurser och program som har platser kvar, öppnar för sen anmälan efter första urvalet. Dessa utbildningar är märkta "Öppen för sen anmälan" på antagning.se.

International student?

Make your application in the First Admission Round at universityadmissions.se.

Application period October–January for autumn semester and June–August for spring semester.

First or Second Admission Round?

All international students are encouraged to apply to the First admission round. This round takes place many months before the start of a semester and gives students the time they need to pay their tuition fees, apply for and receive their residence permit (if required), find housing, etc.

The Second admission round is an alternative for students from EU/EEA countries as they do not need a residence permit. Non-EU/EEA students will most likely not have enough time to obtain their permit before the start of the semester. However, even EU/EEA students are advised to apply during the First admission round, as some programmes can be applied for only in the January round. Also, this provides applicants with an admission decision much earlier, which is helpful in making decisions about their studies.

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs mer om anmälnings- och studieavgifter.

Anmäl dig här!

Det här är en uppdragsutbildning. Anmäl dig till kursen här.

Sidansvarig: anna.ostbergfil.luse | 2020-06-15