Agneta Gulz intervjuas i "Vi lärare": Ny hård kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningen

Publicerad den 3 september 2024
Agneta Gulz. Foto.

Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Filosofiska institutionen, intervjuas i tidskriften Vi lärare om att blivande F–3-lärare inte får lära sig tillräckligt om hur de ska undervisa eleverna i att läsa och skriva.

Tillsammans med Magnus Haake och Betty Tärning, forskare i kognitionsvetenskap, samt lärarstudenten Aron Ihse Seward, har Agneta Gulz skrivit rapporten ”En F–3-lärarutbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling”. Rapportförfattarna skriver att elevernas förmåga att läsa och skriva riskerar att försämras ytterligare om inte lärarutbildningen för F–3-lärare förändras.

Läs artikeln "Ny hård kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningen" i Vi lärare här.