Forskning om kognitiva illusioner fängslade publiken och juryn i Forskar Grand Prix

Publicerad den 14 oktober 2022
Vinnaren Matthew Tompkins går över scenen när han har vunnit med blommor i handen.
Matthew Tompkins, postdoktor vid Kognitionsvetenskap, fängslade publiken och juryn med en presentation om kognitiva illusioner i årets upplaga av Forskar Grand Prix. Bild: Noomi Egan.

Med en presentation om kognitiva illusioner fängslade kognitionsvetaren Matthew Tompkins publiken och juryn i årets upplaga av Forskar Grand Prix. Tävlingen genomfördes på Helsingborgs stadsteater framför närmare 200 gymnasieelever. Nu väntar en final i Stockholm i december, där han tävlar mot forskare från andra lärosäten i Sverige.

– Det var fantastiskt att presentera och jag ser fram emot möjligheten att få resa till finalen i Stockholm. Magi är verkligen ett underbart verktyg för att kommunicera vetenskap, så det är skönt att få det förstärkt. Jag rekommenderar starkt att delta i Forskar Grand Prix! Coachningen var utmärkt och det rådde en jättefin atmosfär bland de tävlande när vi alla höll våra presentationer tillsammans.

Matthew Tompkins är postdoktor vid Lunds universitets Choice Blindness Lab, som är en enhet under Kognitionsvetenskap, Filosofiska institutionen. Han arbetar med ett projekt som involverar anpassning av tekniker från magins område för att studera hur människor uppfattar och missuppfattar nya teknologier relaterade till neurovetenskap och AI.

– Generellt sett är jag väldigt intresserad av hur magi och magiska metoder kan anpassas för att driva ny forskning inom kognitionsvetenskap.

Totalt sju forskare från olika fakulteter vid Lunds universitet deltog i den lokala deltävlingen Forskar Grand Prix som i år riktade sig till gymnasieelever. Deras uppgift var att presentera sin forskning på endast fyra minuter, på ett så fängslande, intressant och underhållande sätt som möjligt. Innan tävlingen hade alla tävlande fått hjälp av experter med att presentera sin forskning.

Forskarnas presentationer bedömdes av en jury som tittade på vetenskapligt innehåll, scennärvaro och kommunikativ förmåga.

Publiken, som bestod av cirka 200 gymnasieelever från två skolor, hade en avgörande roll under tävlingen, det var nämligen de, som tillsammans med juryn, röstade fram Matthew Tompkins som vinnaren. Han går nu vidare till den nationella finalen av Forskar Grand Prix i Stockholm i december.

Forskarpresentationer

Tre digitala verktyg berättar om tvångsförflyttning
Anamaria Dutceac Segesten, universitetslektor vid Europastudier och Språk- och litteraturcentrum

Nu ska vi äta Albin!
Alexander Katourgi, doktorand vid Språk- och litteraturcentrum

Seeing through illusions
Matthew Tompkins, postdoktor vid Kognitionsvetenskap

Virusskeppens attack
Adrian Roth, doktorand vid Fysiska Institutionen

Strålning räddar liv!
Sofie Ceberg, Docent vid avdelningen för Medicinsk Strålningsfysik

Hur mycket plast behövs egentligen i sjukvården?
Linn Boberg, doktorand vid Institutionen för Kliniska Vetenskaper i Lund, och del av Forskarskolan Agenda 2030

En bra och jämlik sjukvård - inte en självklarhet för alla
Jesper Sundewall, Biträdande forskare vid Socialmedicin och global hälsa

Om Forskar Grand Prix

Forskar Grand Prix är en nationell tävling där forskare från lärosäten i Sverige presenterar sin forskning i ett populärvetenskapligt format.

Lokala tävlingar hålls runt om i landet i anslutning till vetenskapsfestivalen ForskarFredag och vinnarna möts sedan i en final i Stockholm.

Forskarna får coachning och träning i presentationsteknik som de har stor nytta av i olika sammanhang under sin karriär. Publiken får en insyn i forskningsprojekt inom vitt skilda forskningsområden under underhållande och inspirerande former!

Forskar Grand Prix samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2012 och arrangeras i ett samarbete med forskningsråden Formas, Forte, Vinnova och Vetenskapsrådet.

Forskar Grand Prix webbplats