Segern till Lund i Forskar Grand Prix för tredje året i rad!

Publicerad den 2 december 2022
Matthew Tompkins på Forskar Grand Prix scen efter att han tagit emot diplom och blommor.
Jag är glad över att ha tilldelats priset, även om vinsten fortfarande känns ganska overklig säger lundaforskaren Matthew Tompkins. Bild: Bodil Malmström.

Lundaforskaren Matthew Tompkins, postdoktor vid Kognitionsvetenskap, vann den nationella Forskar Grand Prix tävlingen som genomfördes 1 december i Stockholm. Han blir den tredje forskaren i rad att vinna för Lunds universitets räkning.

Matthew Tompkins presentation om kognitiva illusioner övertygade inte bara publik och jury i Lunds universitets deltävling av Forskar Grand Prix, utan han vann även den nationella tävlingen i Stockholm. Den genomfördes på Nalen den 1 december inför en publik på flera hundra gymnasieelever. Matthew Tompkins tävlade mot fem andra forskare i att presentera sin forskning på ett så fängslande och intressant sätt som möjligt - på endast fyra minuter.

– Jag är glad över att ha tilldelats priset, även om vinsten fortfarande känns ganska overklig! Min upplevelse av att vara med i Forskar Grand Prix var jättebra, och jag är mycket tacksam för möjligheten att presentera mitt arbete om kopplingarna mellan magi och psykologi. Jag har haft mycket nytta av coachningen i Lund och från Vetenskap och Allmänhet. Det var också trevligt att umgås med de andra tävlande och se deras presentationer. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta mer med forskningskommunikation, säger Matthew Tompkins.

Matthew Tompkins är postdoktor vid Lunds universitets Choice Blindness Lab, som är en enhet under Kognitionsvetenskap, Filosofiska institutionen. Han arbetar med ett projekt som involverar anpassning av tekniker från magins område för att studera hur människor uppfattar och missuppfattar nya teknologier relaterade till neurovetenskap och AI.

Totalt sex forskare från olika lärosäten deltog i Forskar Grand Prix som särskilt riktade sig till gymnasieelever. Deras uppgift var att presentera sin forskning på endast fyra minuter, på ett så fängslande, intressant och underhållande sätt som möjligt. Innan tävlingen hade alla tävlande fått hjälp av experter med att presentera sin forskning.

Forskarnas presentationer bedömdes av en jury som tittade på vetenskapligt innehåll, scennärvaro och kommunikativ förmåga.

Text: Noomi Egan

Matthews Tompkins

Matthew Tompkins är postdoktor vid Kognitionsvetenskap, Filosofiska institutionen.

matthew.tompkinslucs.luse

Läs mer om Choice Blindness lab

Om Forskar Grand Prix

Forskar Grand Prix är en nationell tävling där forskare från lärosäten i Sverige presenterar sin forskning i ett populärvetenskapligt format.

Lokala tävlingar hålls runt om i landet i anslutning till vetenskapsfestivalen ForskarFredag och vinnarna möts sedan i en final i Stockholm.

Forskarna får coachning och träning i presentationsteknik som de har stor nytta av i olika sammanhang under sin karriär. Publiken får en insyn i forskningsprojekt inom vitt skilda forskningsområden under underhållande och inspirerande former!

Forskar Grand Prix samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2012 och arrangeras i ett samarbete med forskningsråden Formas, Forte, Vinnova och Vetenskapsrådet.

Forskar Grand Prix webbplats