Senaste avsnittet av podden "Mycket hjärna" tar sig an vad forskningen säger om studieteknik. Vad är bästa sättet att plugga? Är det bra att stryka under när man läser en text? Varför är det så bra att ställa frågor till sig själv?
Medverkar gör:
Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel.
Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande.
Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare.
<link https: soundcloud.com user-929025103-345680994 studietekniker external-link-new-window>Lyssna på poddavsnittet här (SoundCloud).
Studietekniker
Publicerad den 29 augusti 2019
2025-12-08
Gabriela Alina Sauciuc i Vetenskapsradion om apor som håller takten till musik
2025-11-25
Valentina Fantasia om hur tekniken förändrar barns utveckling
2025-11-21
Kognitions-forskare vid institutionen får projektmedel från Vetenskapsrådet
2025-11-20
Peter Gärdenfors om djur som skrattar
2025-11-20
Lediga doktorandtjänster i praktisk filosofi och kognitionsvetenskap
