Senaste avsnittet av podden "Mycket hjärna" tar sig an vad forskningen säger om studieteknik. Vad är bästa sättet att plugga? Är det bra att stryka under när man läser en text? Varför är det så bra att ställa frågor till sig själv?
Medverkar gör:
Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel.
Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande.
Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare.
<link https: soundcloud.com user-929025103-345680994 studietekniker external-link-new-window>Lyssna på poddavsnittet här (SoundCloud).
Studietekniker
Publicerad den 29 augusti 2019
2025-11-13
Erik J Olsson invald i tyskt sällskap för främjande av vetenskapsteori
2025-11-07
Tre filosofer vid institutionen får medel från Vetenskapsrådet
2025-11-06
Agneta Gulz i Sveriges Radio: Så borde skolan fungera
2025-10-28
Tre kognitions-forskare vid institutionen får medel från Riksbankens jubileumsfond
2025-10-28
Agneta Gulz i riksdagssammanträde om läsförståelse
