Universitetslärarens tal och tystnad

Publicerad den 15 maj 2013

Victoria Höög deltar i paneldebatt om yttrandefrihet med rektor Per Eriksson med flera den 21 maj. Arrangör SULF Lund.

De huvudsakliga uppgifterna för verksamma vid Lunds universitet kan beskrivas som tre slags tal: att disputera med kollegor, undervisa studenter och kommunicera med omgivande samhälle. Det saknas inte tal om vikten av att tala men frågan är om och när universitetsläraren tystnar och i så fall varför.

Denna fråga där arbetsmiljö, anställningsvillkor, ekonomi och strukturer i förändring möter grundläggande akademiska friheter och skyldigheter, debatteras av en panel bestående av rektor Per Eriksson, statsvetare Lennart Lundquist, docent Victoria Höög och prefekt vid Kliniska vetenskaper Kristina Åkesson. Adam Brenthel SULF Lund, är moderator.

Alla intresserade, både medlemmar och icke-medlemmar är välkomna.

Tid: 14.00 – 16.00
Plats: Pufendorfsalen, Juridicum, Lilla Gråbrödersgatan 3c, Lund.

Du behöver bara anmäla dig i förväg om du önskar fika i samband med paneldebatten. Anmälan görs senast 16/5 till SULFs ombudsman Lina Carls Lindberg på lc@sulf.se Kaffet serveras från 13.30 och debatten börjar kl. 14.00.