Kurs
Kurs 3,5 högskolepoäng • KOGB01
Kursen är en utökad version av SASH92 ("Social AI Through the Looking Glass", 7,5 hp) som fokuserar på samtida utmaningar, dilemman, etiska överväganden och kopplingar mellan samhälle och framsteg inom teknovetenskap.
På senare år har design, användning och studier av robotar och AI-teknik i en mängd olika sociala miljöer ökat, allt från terapi och vård för äldre och barn till utbildning och vardagsliv. Den snabba utvecklingen och spridningen av sådan teknik är grundad i kontextuella förståelser, berättelser och idéer om vad deras funktion och roll kan vara. I takt med att tekniker utformas för att hantera och erbjuda lösningar på samtida sociala utmaningar (t.ex. i samband med vård eller utbildning) blir det avgörande att ifrågasätta hur dessa utmaningar konceptualiseras, förstås och synliggörs.
I denna tvärvetenskapliga kurs kommer studenterna att erbjudas perspektiv på AI och samhället från flera samhällsvetenskapliga och humanistiska discipliner. Kursens syfte är att ge en mångfacetterad förståelse av AI i samhället och att låta studenten fördjupa sig i ett av dessa perspektiv. I denna kurs kommer studenterna att vägledas genom engagerade reflektioner över olika sätt på vilka robotar och människor interagerar och samexisterar i privata och offentliga rum; och hur dessa interaktioner uppfattas, regleras och värderas inom ett människocentrerat perspektiv. Kursen kommer också att utforska teorier om maktdynamik och sociala strukturer relaterade till smarta teknologier och artificiella agenter, och hur dessa möjliggör eller till och med reproducerar subjektpositioner i interaktion med människor. Kursens huvudsyfte är därför att hjälpa studenterna att identifiera utmaningar och dilemman som uppstår när de använder AI och sociala robotar i kommunikation med människor.
Kursen kommer att innehålla en kort introduktion till social robotik och människa-robotinteraktion (HRI), samt en översikt över etablerade forskningsteorier och metoder för att undersöka interaktioner mellan människa och robot. Resten av kursen kommer att omfatta huvudsakliga kritiska och etiska perspektiv på AI och teknovetenskap, allt från robotetik, genus-/queerteorier inom AI till datafeminism. Överväganden, exempel och kritisk diskussion kommer att vara centrala i kursen för att hjälpa studenterna att utveckla en kritisk syn på hur digitala, förkroppsligade teknologier (t.ex. sociala robotar och AI-drivna maskiner) gör saker för oss och med oss, och en förståelse för konsekvenser och förvecklingar för människor – ur ett etiskt, politiskt och relationellt perspektiv.
Kurstillfälle:
vårterminen 2026
Studiesätt:
tredjedelsfart,
distanskurs
Kursperiod:
2026-03-16 – 2026-05-03
Kursspråk:
engelska
Anmälningskod:
LU-75613
Behörighet:
Grundläggande behörighet
- Schemat är ännu inte klart. Mer information visas 2025-12-18.
- Bibliotekets ämnesguide Filosofi och kognitionsvetenskap
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2026
Sen anmälan
Öppnar eventuellt 15 december
