Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529305 sökträffar

Kemi: Spridningsmetoder

KEMM67. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap och förståelse för olika spridningsmetoder som används för att studera strukturella och dynamiska egenskaper hos kolloidala dispersioner. Kursen inleds med grundläggande spridningsteori, följt av en presentation av olika experimentella metoder såsom Small Angle Neutron Scattering (SANS), Small Angle X-Ray ScatterKEMM67. The aim of the course is for the student to acquire basic knowledge and understanding of different scattering methods used to study structural and dynamic properties of colloidal dispersions. The course begins with basic scattering theory, followed by a presentation of various experimental methods such as Small Angle Neutron Scattering (SANS), Small Angle X-Ray Scattering (SAXS) as we

Kemi: Avancerad analytisk kemi

KEMM76. Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om analytiska tekniker och metoder, samt deras tillämpningar inom till exempel livsmedel, läkemedel och miljöanalys. Vidare syftar kursen till att ge studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att använda och optimera aktuella analysmetoder, samt att kritiskt diskutera och utvärdera miljömässig hållbarhet och dess relevans för samhällKEMM76. The course aims to give in-depth knowledge of analytical techniques and methods, as well as their applications within for example food, pharmaceutics and environmental analysis. Furthermore, the course aims to enable students to develop their ability to use and optimise current analytical methods, as well as critically discuss and evaluate environmental sustainability and its relevance for

Kemi: Avancerad yt- och kolloidkemi

KEMM87. Kursens syfte är att ge fördjupade fysikalisk-kemiska kunskaper inom området yt- och kolloidkemi utifrån ett molekylärt perspektiv, samt en kvantitativ förståelse för ett urval av grundläggande kolloid- och gränsytefenomen. Grundläggande principer för intermolekylära interaktioner och termodynamik kopplas till tillämpningar i biologiska system och tekniska tillämpningar, så som tKEMM87. The aim of the course is to provide advanced physical-chemical knowledge within the field of Surface and Colloid Chemistry, based on a molecular perspective, as well as a quantitative understanding of a selection of fundamental colloid and interfacial phenomena. Basic principles of intermolecular interactions and thermodynamics are linked to applications in biological systems and technical

Kemi: Examensarbete för masterexamen

KEMR10. Examensarbetets syfte är att ge studenterna tillfälle att få avsevärt fördjupade och kompletterande kunskaper inom ett ämnesspecifikt delområde, att ge träning i avancerad kemisk forskningsmetodik samt en förmåga att med hög självständighet driva och genomföra ett forskningsprojekt av begränsad omfattning. Examensarbetets inriktning och upplägg bestäms i samråd med handledaren. ExamensarbKEMR10. The aim of the degree project is to give students the opportunity to gain significantly in-depth and complementary knowledge in a subject-specific sub area, to provide training in advanced chemical research methodology and the ability to run and implement a limited-scale research project with high independence. The focus and structure of the degree project are determined in consultation w

Kemi: Examensarbete för masterexamen

KEMR20. Examensarbetets syfte är att ge studenterna tillfälle att få avsevärt fördjupade och kompletterande kunskaper inom ett ämnesspecifikt delområde, att ge träning i avancerad kemisk forskningsmetodik samt en förmåga att med hög självständighet driva och genomföra ett forskningsprojekt av begränsad omfattning. Examensarbetets inriktning och upplägg bestäms i samråd med handledaren. ExamensarbKEMR20. The aim of the degree project is to give students the opportunity to gain significantly in-depth and complementary knowledge in a subject-specific sub area, to provide training in advanced chemical research methodology and the ability to run and implement a limited-scale research project with high independence. The focus and structure of the degree project are determined in consultation w

Kemi: Examensarbete för masterexamen

KEMR30. Examensarbetets syfte är att ge studenterna tillfälle att få avsevärt fördjupade och kompletterande kunskaper inom ett ämnesspecifikt delområde, att ge träning i avancerad kemisk forskningsmetodik samt en förmåga att med hög självständighet driva och genomföra ett forskningsprojekt av begränsad omfattning. Examensarbetets inriktning och upplägg bestäms i samråd med handledaren. ExamensarbKEMR30. The aim of the degree project is to give students the opportunity to gain significantly in-depth and complementary knowledge in a subject-specific sub area, to provide training in advanced chemical research methodology and the ability to run and implement a limited-scale research project with high independence. The focus and structure of the degree project are determined in consultation w

Kemi: Examensarbete för masterexamen

KEMR45. Examensarbetets syfte är att ge studenterna tillfälle att få avsevärt fördjupade och kompletterande kunskaper inom ett ämnesspecifikt delområde, att ge träning i avancerad kemisk forskningsmetodik samt en förmåga att med hög självständighet driva och genomföra ett forskningsprojekt av begränsad omfattning. Examensarbetets inriktning och upplägg bestäms i samråd med handledaren. ExamensarbKEMR45. The aim of the degree project is to give students the opportunity to gain significantly in-depth and complementary knowledge in a subject-specific sub area, to provide training in advanced chemical research methodology and the ability to run and implement a limited-scale research project with high independence. The focus and structure of the degree project are determined in consultation w

Kinesiska: Grundkurs

Kursen bygger på en fortsatt genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom studier av mer avancerade lärobokstexter och bredvidläsningsmaterial. Kursen omfattar också en introduktion till Kinas äldre historia och geografi (Delkurs 5).

Kinesiska: Fortsättningskurs

Kursen bygger på läsning av skönlitterära texter och tidningsartiklar och genomgång av dessa samt textbaserade övningar. Efter avslutad kurs förväntas du kunna visa fördjupade kunskaper om rikskinesiskans grammatiska struktur, kunna läsa enklare skönlitterära texter och tidningsartiklar på kinesiska och förstå talad kinesiska i olika situationer.

Kinesiska: Nybörjarkurs A

Kursen bygger på en genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av elementära lärobokstexter. Den studerande övar sig i hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd. Utbildningen ges i sin helhet på distans med stöd av nätbaserad lärplattform och/eller digitala verktyg. Det förutsät

Kinesiska: Nybörjarkurs B

Kursen bygger på en genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av elementära lärobokstexter. Den studerande övar sig i hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd. Utbildningen ges i sin helhet på distans med stöd av nätbaserad lärplattform och/eller digitala verktyg. Det förutsät

Kinesiska: Grundkurs A

Kursen bygger på en fortsatt genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av svårare lärobokstexter. Den studerande övar sig i hörförståelse samt skriftlig och muntlig framställning, inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd. Utbildningen ges i sin helhet på distans med stöd av nätbaserad lärplattform och/eller digitala verktyg. D

Kinesiska: Grundkurs B

Kursen bygger på en fortsatt genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av svårare lärobokstexter. Den studerande övar sig i hörförståelse samt skriftlig och muntlig framställning, inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd. Utbildningen ges i sin helhet på distans med stöd av nätbaserad lärplattform och/eller digitala verktyg. D

Kinesiska: Nybörjarkurs

Kursen bygger på en genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av elementära lärobokstexter. De studerande övar sig i hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd. Inom kursen ges också en allmän orientering om Öst- och Sydöstasiens språkfamiljer, skriftsystem och språkpolitik samt

Kinesiska: Nybörjarkurs A

Kinesiska är ett av de få moderna språk vars historia kan dokumenteras utan avbrott ända tillbaka till det andra årtusendet före vår tideräknings början. Kinesiska talas idag av drygt 1,3 miljarder människor och är världens största språk samt ett av de fem FN-språken. Den kinesiska ekonomin har vuxit snabbt i många år och Kina intar idag andraplatsen bland världens ekonomier och kommer sannolikt r

Kinesiska: Nybörjarkurs B

Kursen bygger vidare på Kinesiska: Nybörjarkurs A och kursinnehåll består av en genomgång av rikskinesiskans fonetik, fonologi, grundläggande grammatik och skriftsystem genom läsning av elementära lärobokstexter. Den studerande övar sig i hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning inom ramen för inlärt glos- och konstruktionsförråd.

Ämnesdidaktik för kinesiska

Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska.The course consists of lectures and seminars in subject-specific didactics for Chinese, aiming to introduce the students to the profession of teaching Standard Chinese.

Ämnesdidaktik för kinesiska II

KIND02 bygger vidare på innehållet i kursen KIND01, Ämnesdidaktik för kinesiska I. Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar, övningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier med obligatorisk närvaro vid gruppövningarna (2-3) och seminarierna (2-3)

Ämnesdidaktik för kinesiska III

KIND03 bygger vidare på innehållet i kursen KIND02, Ämnesdidaktik för kinesiska II. Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar, övningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, gruppövningar (3) och seminarier (3) med obligatorisk närvaro vid gruppövningarna och seminarierna.

Ämnesdidaktik för kinesiska

Kursen utgörs av ämnesdidaktiska föreläsningar och seminarier med syfte att introducera de studerande i yrket som lärare i rikskinesiska.The course consists of lectures and seminars in subject-specific didactics for Chinese, aiming to introduce the students to the profession of teaching Standard Chinese.