Barn lär genom att lära andra - Det digitala klassrummet

Publicerad den 10 april 2013

Agneta Gulz och Jana Holsanova från Filosofiska institutionen, kognitionsvetenskap, intervjuades i tidningen ”Research for the future” som var bilaga i Sydsvenska Dagbladet, den 30 mars och i Dagens Industri, den 3 april. Barn undervisar i nytt digitalt lärande
Agneta Gulz ingår i en forskargrupp vid Lunds universitet som satsar på att utveckla lek- och lärspel för barn bland annat inom matematik. Det gemensamma för spelen är att de innehåller en så kallad digital elev eller figur som barnen själva undervisar. – All forskning visar att barnen lär sig bättre genom att själva lära ut och samtidigt får bättre självkänsla. Studierna visar också tydligt att den digitala eleven framför allt gynnar de svagare barnen, säger Agneta Gulz. Forskargruppen satsar nu på att utveckla lek- och lärspel för 3-5-åringar och under våren ska det testas för första gången på barn i Sverige och USA. Det digitala klassrummet
Nyligen invigdes världens största och bäst utrustade digitala klassrum i Humanistlaboratoriet vid Lunds universitets Språk- och Litteraturcentrum. Här ska forskarna med hjälp av ögonrörelsemätare få bättre förståelse för hur barn lär sig saker och löser problem. – Vi hoppas att forskningen ska leda fram till nya läromedel anpassade efter elevernas individuella behov och där designen stödjer lärandet. Det finns ett stort sug efter de här kunskaperna idag, säger Jana Holsanova. Artiklarna finns inte publicerade i digitalt format, men en scannad version av papperstidningen går att ladda ner här.