Konferens om det fria ordet

Publicerad den 29 november 2016

I senaste numret av LUM intervjuas filosofen Ylva von Gerber om konferensen "Hur mår tryckfriheten i den digitala världen" som hålls på Pufendorfinstitutet på torsdag denna vecka.

Med anledning av att Tryckfrihetsförordningen i år fyller 250 år, anordnar Forsk-ningsprojektet ”Kunskap i en digital värld” (Knowledge in a Digital World) vid Lunds universitet tillsammans med Kungliga biblioteket en endagskonferens för att diskutera det fria ordet. i LUM berättar Ylva von Gerber att man bland annat kommer diskutera hur debatten kan påverkas när människor använder sig av samma sökmotor och ett fåtal sociala medier med algoritmer som sorterar informationen efter användarens intressen? – Var och en kan idag vara sin egen redaktör och samtala enbart med likasinnade utifrån vad de har bedömt som sant och viktigt. Vad betyder det för den kritiska informationshanteringen och för det demokratiska samtalet? Konferensen är ett möte mellan akademiker och praktiker. Bland de medverkande märks Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie, Anette Novak, ledare av den nyligen redovisade Medieutredningen, Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter, Andreas Ekström, journalist, och Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman. Läs mer och anmäl dig på: www.kdw.lu.se/about/hur-mar-tryckfriheten-i-den-digitala-varlden/.