SVTs ”Sociala monster” om beslutsblindhet

Publicerad den 11 november 2016

I höstens säsong av ”Sociala monster” belyses fenomet beslutsblindhet och programledarna Filip och Fredrik får göra ”den magiska moralenkäten” – framtagen och beforskad av ”the Choice Blindness Lab” vid avdelningen för kognitionsforskning.

Beslutsblindhet är ett forskningsparadigm inspirerat av tekniker som används av professionella kortmagiker, där forskarna omärkligt förändrar utfallet av beslut som försökspersoner gör, och sedan studerat om skillnaden upptäcks. Påfallande ofta märker inte försökspersonen att svaret manipulerats – dessutom är det vanligt att försökspersonen efterkonstruerar varför den valde som den gjorde – och således motiverar ett val som inte gjorts. Läs mer om <link https: www.lucs.lu.se choice-blindness-group>forskningen om beslutsblindhet. <link http: www.svtplay.se klipp har-ar-experimentet-som-satter-filip-och-fredrik-pa-plats>Se klippet med ”Filip och Fredrik”