Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 551215 sökträffar

Prepared and engaged students in seminars

Engaging students during seminars is a common challenge for higher education teachers. Learning is always the outcome of the students’ activity, and teachers can only facilitate, encourage, hinder or discourage learning (Ambrose et al., 2010). Indeed, a seminar only works if participants are active and come prepared. However, students face different struggles when preparing for seminars. Micol Mie

https://www.education.lu.se/artikel/prepared-and-engaged-students-seminars - 2025-12-13

Projekt kring fusk ska hjälpa lärare examinera rätt

Studiefusket ökade med uppåt 200% under covid-åren. I spår av detta har Lunds universitet startat ett projekt för att förebygga vilseledande vid examination (eller fusk som vilseledande kallas till vardags), oavsett om det är otillåtet samarbete, plagiering eller otillåtna hjälpmedel. I varje studerandemiljö finns en unik kultur med gränser för vad som anses acceptabelt och vad som anses oacceptab

https://www.education.lu.se/artikel/projekt-kring-fusk-ska-hjalpa-larare-examinera-ratt - 2025-12-13

The potential impact of AI tools on assessment

What are AI writing tools and how do they affect our assessments? Three main options for considering AI writing tools in assessment are: 1. to ban their use, 2. to assume that they may be used, and set tasks which incorporate them or 3. require them to be used – to fully incorporate the tools in the assessment. Continue reading and get concrete examples on this current topic! Foto: Deepmind, Domhn

https://www.education.lu.se/artikel/potential-impact-ai-tools-assessment - 2025-12-13

Arbetsgrupp ska titta på ChatGPTs påverkan på undervisningen

AI-boten ChatGPT som släpptes av OpenAI i slutet av 2022 har orsakat stor uppmärksamhet och oro hos många lärare. Nu ska en arbetsgrupp få i uppdrag att se över hur man kan stötta lärare i hanteringen av examinationer. Foto: Ali Shah Lakhani från Unsplash.com. Många lärare har hört av sig med oro om ökat fusk i examinationer och hur man kan upptäcka användning av ChatGPT. Deras frågor handlar blan

https://www.education.lu.se/artikel/arbetsgrupp-ska-titta-pa-chatgpts-paverkan-pa-undervisningen - 2025-12-13

Det finns ett före och ett efter ChatGPT

AI-chatten kan svara på frågor, översätta, skriva kod, eller författa en spännande novell. Möjligheterna fascinerar och kanske oroar en del, men vad är ChatGPT? – I mina ögon fyller chat-botten främst två funktioner; som coach och som produktivitetsverktyg, säger Björn Svensson, studierektor och universitetsadjunkt i informatik på Ekonomihögskolan. Björn Svensson ingår i en arbetsgrupp som univers

https://www.education.lu.se/artikel/det-finns-ett-fore-och-ett-efter-chatgpt - 2025-12-13

Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor

Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar gruppen för Inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor i undervisningen. Vårt arbetssätt är utforskande och vi har inga stora resurser till vårt förfogande. Men genom små konkreta förändringar hoppas vi åstadkomma förbättringar som gynnar studenternas lärande och trivsel

https://www.education.lu.se/artikel/inkluderande-undervisning-att-framja-alla-studenters-mojligheter-att-delta-pa-lika-villkor - 2025-12-13

NORDUnet avbryter pågående upphandling av lärplattform

En ny upphandling med korrigerat och förtydligat underlag kommer att publiceras i nästa vecka. Foto: Christina @ wocintechchat.com från Unsplash.com. Just nu pågår en upphandling av lärplattform via NORDUnet, som har tagit beslutet att avbryta upphandlingen på grund av påtalade oklarheter kring avropsförfarandet. Vad händer nu? För att undvika en onödig fördröjning har NORDUnet valt att korrigera

https://www.education.lu.se/artikel/nordunet-avbryter-pagaende-upphandling-av-larplattform - 2025-12-13

Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!

Den viktigaste insikten är att studenter är olika och behöver olika sätt att bli motiverade, olika sätt att ta till sig kunskap och olika sätt att presentera sin kunskap. Studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna. Hur ska jag hinna med? Som lärare och studierektor frågar jag mig själv, och får frågor om, hur man som lärare ska hinna med att göra sin undervisning mer til

https://www.education.lu.se/artikel/gor-din-undervisning-mer-tillganglig-och-inkluderande-steg-steg - 2025-12-13

Lärare berättar om återbruk av erfarenheter och material från pandemin

Med en improviserad hemmastudio, gratis mjukvara och en intensivkurs på nätet i filmredigering kunde lärare ta sitt samhällsansvar och producera digitalt undervisningsmaterial från karantän. I ett fall på avdelningen för konstruktionsteknik visade kursutvärderingen på en klar förbättring från föregående år. Ett trevligt resultat med bitter eftersmak. Hur kom det sig egentligen att salsföreläsninga

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-aterbruk-av-erfarenheter-och-material-fran-pandemin - 2025-12-13

Upphandling av lärplattform avbryts igen

Den pågående upphandlingen av lärplattform via NORDUnet har avbrutits igen på grund av överklagande. I våras fick upphandlingen avbrytas på grund av oklarheter i anbudsförfarandet. Här kommer en kort uppdatering av läget just nu. Foto: Mimi Thian från Unsplash.com Vad händer nu? Upphandlingen av lärplattform blir återigen försenad och NORDUnet jobbar aktivt tillsammans med Sunet (Swedish Universit

https://www.education.lu.se/artikel/upphandling-av-larplattform-avbryts-igen - 2025-12-13

Hallå där Rachel Forsyth!

Lär känna Rachel Forsyth, numera anställd som pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd. Rachel kommer ursprungligen från Storbritannien. Hon arbetade länge som pedagogisk utvecklare på Manchester Metropolitan University, med inriktning på examination och lärande online. Där undervisade hon också nya universitetslärare.  Hur kommer det sig att du ville arbeta här på enheten för underv

https://www.education.lu.se/artikel/halla-dar-rachel-forsyth - 2025-12-13

Utveckla din pedagogiska kompetens med AHU:s kurser våren 2024

Fördjupa din pedagogiska kompetens, generellt eller i relation till särskilda uppdrag och utmaningar, genom att delta i AHU:s högskolepedagogiska kurser. Sista ansökningsdag för vårens kurser är den 28 november 2023. Anmäl dig till vårens högskolepedagogiska kurser och utveckla din pedagogiska kompetens och uppnå behörighet till tjänst, uppdrag eller befordran. AHU:s kurser vänder sig till alla so

https://www.education.lu.se/artikel/utveckla-din-pedagogiska-kompetens-med-ahus-kurser-varen-2024 - 2025-12-13

Launch of New MECW Project "ECO-Syria"

On 31 August, the new MECW project "ECO-Syria: Exploring Conflict-Environment Interactions for Sustainable Development and Conservation" was launched at CMES. The new research project will run from 2023 to 2026 within the Strategic Research Area "The Middle East in the Contemporary World" (MECW) at CMES. Over a decade has passed since the onset of the Syrian conflict, which continues to have dire

https://www.cmes.lu.se/article/launch-new-mecw-project-eco-syria - 2025-12-13

Read the Latest CMES Newsletter (#37)

New CMES Newsletter about upcoming events and recent research activities and publications. The CMES Newsletter provides an up-to-date overview of Middle Eastern research, activities and events at Lund University and beyond. The Newsletter includes a message from the Director, latest research news, upcoming events and recent publications by CMES scholars. Read the latest issue of the Newsletter Sub

https://www.cmes.lu.se/article/read-latest-cmes-newsletter-37 - 2025-12-13

Climate and Migration in Syria

CMES researcher Lina Eklund has been interviewed in Swedish online journal Kvartal about climate and migration from Syria. The article "Flydde Syrienflyktingar från klimatet?" (English translation: "Did Syrian Refugees Flee the Climate?"), written by Henrik Höjer, was published online on 10 August 2023 in Kvartal. Below are som excerpts from the article translated into English. In the article, Lin

https://www.cmes.lu.se/article/climate-and-migration-syria - 2025-12-13

Muslims in Sweden, Protests and Inclusivity

CMES researcher Oliver Scharbrodt has been interviewed in Swedish journal Dagen about the Muslim minority in Sweden, protests and inclusive space. The article "Islamolog: Korankrisen är Sveriges 'Satansverserna'" (English translation: "Islamologist: The Qur'an Crisis is Sweden's 'The Satanic Verses'"), written by Jonathan Newton, was published online on 31 July 2023 in Dagen. Below are som excerpt

https://www.cmes.lu.se/article/muslims-sweden-protests-and-inclusivity - 2025-12-13

Machine Learning and Hydropower Production in Iran

CMES Deputy Director Ronny Berndtsson has co-authored an article on predicting hydropower production through machine learning in Iran published in the journal Applied Water Science. CMES Deputy Director Ronny Berndtsson has co-authored the article "Application of soft computing and evolutionary algorithms to estimate hydropower potential in multi-purpose reservoirs" together with Zahra Kayhomayoon

https://www.cmes.lu.se/article/machine-learning-and-hydropower-production-iran - 2025-12-13

The Arab World in the Palestinian-Israeli Conflict

CMES Visiting Olof Palme Professor Raphael Cohen-Almagor has published an interview with Marwan Muasher in the journal Israel Affairs. Abstract This interview is part of a major research project that is based on interviews and discussions with influential decision-makers, facilitators, mediators and negotiators who were involved in Arab-Israeli peace negotiations over the past three decades, as we

https://www.cmes.lu.se/article/arab-world-palestinian-israeli-conflict - 2025-12-13

The Swedish Government, the Muslim Minority and the Qur'an Burnings

CMES researcher Oliver Scharbrodt has been interviewed by Radio Sweden about the recent Qur'an burnings in Sweden. Oliver Scharbrodt was interviewed for a segment on the Qur'an burnings on 4 July 2023 by Maya Naylor (Radio Sweden). Below are some excerpts from the interview. Listen to the recording (in English) Oliver Scharbrodt discusses how the Swedish government should reach out to Muslim leade

https://www.cmes.lu.se/article/swedish-government-muslim-minority-and-quran-burnings - 2025-12-13

Groundwater Vulnerability Assessment in Iran

CMES Deputy Director Ronny Berndtsson has co-authored an article on GIS-based groundwater vulnerability assessment in Iran published in the journal Water. CMES Deputy Director Ronny Berndtsson has co-authored the article "Groundwater Vulnerability to Nitrate Contamination from Fertilizers Using Modified DRASTIC Frameworks" together with Maryam Torkashvand (Islamic Azad University), Aminreza Neshat

https://www.cmes.lu.se/article/groundwater-vulnerability-assessment-iran - 2025-12-13