Erik Persson föreläser om Algoritmers dolda värderingar under årets HT-dagar

Publicerad den 12 april 2021

Erik Persson, forskare i praktisk filosofi vid Filosofiska institutionen, föreläser på årets Humanist- och teologdagar som har temat "Dolda skatter". Eriks föreläsning handlar om algoritmers dolda värderingar. Algoritmer innehåller, förstärker och döljer värderingar som ibland är medvetet, men ofta omedvetet, inbakade i konstruktionen och valet av algoritmer och träningsdata. En av vår tids viktigaste frågor är hur vi gör denna process mer demokratisk.

HT-dagarna är ett årligen återkommande arrangemang med populärvetenskapliga 20-minutersföreläsningar öppna för alla som är nyfikna på humanistisk och teologisk forskning vid Lunds universitet.

Läs mer om HT-dagarna och se de inspelade föreläsningarna som publiceras den 17 april.