Forskare och elever i samarbete om digitala läromedel

Publicerad den 12 april 2017
Agneta Gulz, professor och ledare för forskningsgruppen, Betty Tärning, doktorand och Magnus Haake forskare hälsade på femteklassarna på Rutgerskolan och fick hjälp med att utveckla Historiens väktare. Foto: Annika Thunell

Ystad Allahanda berättade igår om det pågående samarbetet mellan LUCS Educational Technology Group och två skolor i kommunen, som syftar till att utveckla digitala läromedel.

Både Rutgerskolan och Mackleanskolan är så kallade partnerskolor till Lunds universitet och i veckan har 5A och 5B haft Betty Tärning, Agneta Gulz, och Magnus Haake från avdelningen för kognitionsvetenskap på besök. De arbetar med att utveckla digitala läromedel och håller som bäst på med ett om historia och källkritik. Även Grundskoletidningen (nr 2 2017) publicerade en lång intervju med Agneta Gulz  och Peter Gärdenfors om datorspel i grundskolan, och Agneta Gulz menar att det är hög tid att nyansera debatten om teknikstött lärande. Läs intervjun nedan: