Senaste avsnittet av podden "Mycket hjärna" tar sig an vad forskningen säger om studieteknik. Vad är bästa sättet att plugga? Är det bra att stryka under när man läser en text? Varför är det så bra att ställa frågor till sig själv?
Medverkar gör:
Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel.
Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande.
Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare.
<link https: soundcloud.com user-929025103-345680994 studietekniker external-link-new-window>Lyssna på poddavsnittet här (SoundCloud).
Studietekniker
Publicerad den 29 augusti 2019
2025-03-21
Artikel av Wlodek Rabinowicz och Toni Rønnow-Rasmussen mest citerad
2025-03-18
Nytt kandidatprogram: Kritisk Utredare
2025-03-07
Melina Tsapos i ABC Radio National om konspirations-teorier
2024-11-26
Erik J Olsson höll föredrag i Riksdagen om värdet av akademisk frihet
2024-11-26
Valentina Fantasia tilldelas stipendium ur Inga och John Hain stiftelse för vetenskaplig humanistisk forskning