Uthållighet ger bra prestationer i skolan
Elever som inte ger sig utan försöker igen lyckas betydligt bättre och klarar mer avancerade uppgifter. Det visar ny forskning av The Educational Technology Group, kognitionsvetare vid Lunds…
Se inspelningarna med årets Pufendorfföreläsare, Simon Blackburn
Årets Pufendorfföreläsningar hölls 29 maj - 1 juni på temat "Truth and Post-Truth" av Simon Blackburn, professor i filosofi verksam vid Trinity College i Cambridge, University of North Carolina at…
Sjungande alligatorer ska visa hur smarta dinosaurier var
Reportage i radioprogrammet Vetandets värld om kognitionsvetarnas nya forskning på alligatorers och ursprungliga fåglars beteenden.
Jaget är en jazzorkester - om konsten att se sig själv
När stiftelsen Baculus Deperditus för fjärde året i rad bjöd in till föreläsning i domkyrkan handlade det om konsten att se sig själv. Kognitionsforskare Peter Gärdenfors och konstnären Charlotte…
Filosofiska rummet i P1 om "Vägen till en svensk filosofi"
Hur har den analytiska filosofin kommit att bli så dominerande i Sverige? Samtal mellan filosofen Wlodek Rabinowicz, idéhistorikern Victoria Höög och sociologen Carl-Göran Heidegren.
Sydsvenskan besökte alligatorforskare
Kognitionsforskare från Filosofiska institutionen forskar på sex krokodiler som håller till i ett hus utanför Vinslöv. Genom att jämföra alligatorerna med de mest ursprungliga av dagens levande fåglar…
Årets Humanist- och teologdagar blickar in i det okända
”Okänd, ökänd, misskänd – förintelsen 1941-2018”, ”Turist bakom järnridån – en resa in i det okända” och ”Jack the Ripper – världens mest okända kändis?”. Det är några av de populärvetenskapliga…
Självständigt arbete i skolan måste kombineras med lärarledd undervisning
Eleverna i den svenska skolan har fått arbeta allt mer självständigt på senare år. Men det fungerar inte lika bra här som utomlands. Varför? Agneta Gulz medverkar i Vetandets värld.
Hur digitala läromedel kan göra nytta i skolan
Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap, har medverkat i ett avsnitt av radioprogrammet Vetandets värld om problemen och möjligheterna med digitala läromedel.
Rögnvaldur Ingthorsson interviewed by 3:AM Magazine
In the interview he discusses, among other things, McTaggart's causation and idealism, McTaggart's paradox of time and how it has been misunderstood. He also discusses the metaphysics of powers,…
Ledig anställning som postdoktor i praktisk filosofi
Vi söker en postdoktor inom Lund Gothenburg Responsibility Project.
Stipendier för utlandsvistelse till två doktorander
Andrey Anikin, doktorand i kognitionsvetenskap, och Gloria Mähringer, doktorand i praktisk filosofi, har tilldelats Kungliga Vitterhetsakademiens internationaliseringsstipendium för att tillbringa tid…
Six PhD positions at the department
We have vacant positions for doctoral students in practical philosophy, theoretical philosophy and cognitive science.
Truth and Post-Truth med Simon Blackburn 29 maj - 1 juni
Truth and Post-Truth är titeln på årets Pufendorfföreläsningar med Simon Blackburn, professor i filosofi vid Cambridge och University of North Carolina at Chapel Hill.
Ledig tjänst som senior forskare i praktisk filosofi
The Lund Gothenburg Responsibility Project (LGRP) vid Lunds Universitet utlyser en heltidsanställning som forskare i minst sex år från och med september 2018.
Anslag från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnefond
Agneta Gulz, Magnus Haake och Annika Andersson har beviljats 4 miljoner till projektet “The Magical Garden: Supporting early mathematics for preschoolers with different linguistic backgrounds”.
Vetenskapsrådet ger bidrag till filosofisk forskning
David Alm och Martin Jönsson har båda beviljats projektbidrag från Vetenskapsrådet.
Conference on Formal Epistemology and Social Networks in Lund 24-25 April 2018
This conference highlights the state of the art and, in particular, recent advances in using mathematical and logical tools, but also empirical experimentation and computer simulations, for studying…
Två bidrag till internationell postdok
Patrizio Lo Presti och Jeroen Smid har beviljats Vetenskapsrådets bidrag för att göra en internationell postdok.
Bidrag till forskning om lärande och matematik
Magnus Haake och Agneta Gulz har tillsammans med Susanne Kjällander och Sofia Frankenberg, Stockholms universitet beviljats 4,5 miljoner kronor från Skolforskningsinstitutet.